Jesteś tutaj

Najnowsze wpisy

Dla mózgu i z mózgiem (część II)

brain-train

W nawiązaniu do poprzedniego wpisu przedstawię teraz kilka pomysłów  na ćwiczenia wykorzystujące efektywne zapisywanie informacji na głębokim, trwałym poziomie.

Na początku kontaktu z nowym materiałem mózg podejmuje kluczową decyzję: „Wchodzę w to czy nie? Czy to jest dla mnie ważne, czy nie? Dlatego dobrą zachętą dla skutecznego zapisywania informacji jest wywołanie ciekawości poznawczej przez wykonanie krótkiego pre-testu na bazie materiału do nauki z obietnicą wykonania post-testu na koniec, aby zobaczyć, ile nowej wiedzy nabyliśmy. Ponadto warto też — przed przystąpieniem do nauki — postawić sobie intrygujące pytanie dotyczące materiału do opanowania.

Dla mózgu i z mózgiem (część I)

human brain

Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na wiedzy dotyczącej funkcjonowania i uczenia się mózgu, ciekawości poznawczej uczących się, łącząc wiedzę kognitywną z emocjami. Najistotniejszym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest zatem nie tylko odwołanie się do ciekawości poznawczej, bo ludzie są z natury ciekawi świata i chcą go rozumieć, ale także bezpieczna i przyjazna atmosfera samego procesu uczenia się.

Głębokość przetwarzanych informacji

Poziomy przetwarzania informacji znane są neurodydaktykom już ponad 40 lat. Założyli oni, że każda informacja jest przetwarzana przez te same struktury w mózgu, ale na różnym poziomie "głębokości". Pojęcie to jest oczywiście metaforą, ale można je rozumieć jako zakres i intensywność przetwarzania informacji, co oznacza, że im dana informacja jest przetwarzana na głębszym poziomie, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo jej zapamiętania.

Ogólnie, zakłada się co najmniej trzy poziomy przetwarzania:

Mity i kity

man clouds

O nauce języków powiedziano już sporo, przez co wokół samego zagadnienia narosło wiele teorii (w tym niestety także i tych fałszywych). Oto najczęściej powtarzające się mity, które mogą zniechęcić do nauki. Mity, a nie fakty, więc – na szczęście – z prawdą mają niewiele wspólnego:

1. Czy warto uczyć się języków, skoro jest Google Tłumacz?

Narzędzia typu „translator” warto traktować ze zdrowym rozsądkiem, tym bardziej że umiejętność posługiwania się językiem obcym uważana jest obecnie za jedną z podstawowych kompetencji na rynku pracy. Translatory tłumaczą nierzadko z błędami znaczeniowymi i stylistycznymi, które każdy użytkownik języka na poziomie średnio zaawansowanym z łatwością wychwyci. Lepiej więc nie korzystać zbyt często z tego typu pomocy, by nie przyswajać błędów przez nie popełnianych.

2. Żeby dobrze nauczyć się języka obcego, trzeba wyjechać za granicę

Współpraca, czyli co?

human brain

Nie trzeba dziś nikogo przekonywać, że nacisk na naukę języków obcych jest dzisiaj na tyle duży, że pierwszy kontakt z nimi zaczyna się często już w żłobku czy przedszkolu. Dlaczego więc po kolejnych latach ciągłej nauki w szkole dziecko przy jakiejkolwiek próbie komunikacji (np. podczas zagranicznych wakacji), nie może wydusić z siebie ani słowa? Pewnie dlatego, że nikt go do tej pory nie nauczył skutecznej współpracy ze swym mózgiem.

Sztuka działania dla nauczania

working in a group


Pisałam już o stylach uczenia się i naturalnych cechach charakteru, takich jak intro- czy ekstrawertyczność, ale ludzie różnią się nie tylko tym, jak szybko się uczą bądź w jaki sposób przetwarzają informacje. Różni nas także indywidualne, specyficzne „nastawienie” do otrzymywanych informacji. I tak Dawid Kolb1 wyróżnia cztery odrębne podejścia, za pomocą których działamy: 

 

  •  teoretyczne
  •  refleksyjne
  •  aktywne 
  • pragmatyczne

 

Te cztery różne schematy postępowania określają nasze preferencje w zakresie uczenia się, a każdy z nich ma zarówno wady, jak i zalety. 

• Podejście teoretyczne

Strony

Blogujesz?

Jesteś studentem, doktorantem lub pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego?
Podziel się swoją pasją i zainteresowaniami! Prowadź blog naukowy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie atrakcyjne szablony. Oprócz artykułów możesz dodawać zdjęcia, rysunki, filmy, linki.

Rejestracja konta do prowadzenia blogu jest możliwa tylko dla użytkowników adresu uniwersyteckiego: *****@us.edu.pl

Zanim założysz konto, zapoznaj się z regulaminem

Najpopularniejsze wpisy

09.03.2015

Jak wyznaczyć datę Wielkanocy

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki
06.02.2015

Skąd wzięło się słowo frajer?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
19.04.2015

Uwagi wstępne dotyczące interpretacji tekstu literackiego przez pryzmat psychologii analitycznej

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury
06.02.2015

Florysta

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Co to jest sedes?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
15.07.2015

Destrukcyjny aspekt animy w "Balladzie w kolorze fioletowym" Wacława Bojarskiego

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury

Blogerzy

Obrazek użytkownika Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Blog prowadzony przez pracowników i doktorantów Zakładu Astrofizyki i Kosmologii Uniwersytetu Śląskiego.

Wpisy: 5
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Archetypowe oblicza literatury

Julian Strzałkowski

Nazywam się Julian Strzałkowski i studiuje filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Interesuję się psychologią analityczną, która jest bazą moich...

Wpisy: 3
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika josapa_721

Joanna Sapa

Jestem studentką II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie...

Wpisy: 10
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje...

Wpisy: 32
Przejdź na bloga