Jesteś tutaj

Najnowsze wpisy

Autorski poradnik mówienia w języku obcym (część 3): Co jeszcze liczy się poza motywacją?

punctuation marks

Do sprawnego opanowania mówienia w obcym języku, oprócz opisanej w poprzednim wpisie motywacji, potrzeba jeszcze pięciu rzeczy:

• Zaufania

• Dobrej metody

• Dobrej organizacji

• Właściwego materiału

• Dobrej społeczności uczącej się

Moim celem będzie właśnie omówienie koniecznych warunków, dzięki którym każdy uczący się dowolnego języka obcego będzie mógł rozwijać się właśnie w tych pięciu wymienionych obszarach.

Najpierw zacznę od wyjaśnienia, dlaczego do tej pory nie udało Ci się sprawnie i efektywnie mówić w języku obcym. Następnie podzielę się z Tobą metodą, która pozwoli mówić automatycznie i bez wysiłku. Na koniec natomiast udzielę Ci kilku wskazówek, jak stosować tę metodę w życiu codziennym, by postępy w komunikacji w obcym języku były widoczne.

Zasada 2: Sekretna trójka, czyli dlaczego nie mówię dobrze w języku obcym i jak mogę to zmienić?

„Porażka jest podstawą sukcesu”. (Lao-Tseu, chiński filozof)

Autorski poradnik mówienia w języku obcym (część 2): Motywacja, czyli co to znaczy mówić w obcym języku i po co?

spotkanie

Zanim przejdziemy do dalszych obserwacji, uzgodnijmy definicję „mówienia w języku obcym”. Dla mnie to mówienie oznacza po prostu możliwość nawiązania i prowadzenia rozmowy z osobą używającą danego języka (nieważne, czy jest to „native speaker”, czy osoba, która po prostu zna wybrany język).  Jeśli mówię w języku obcym, to znaczy, że rozumiem, co ta osoba do mnie mówi i dlatego mogę z nią porozmawiać swobodnie i bez wysiłku.

Ważne jest to, że nie musisz tłumaczyć języka obcego na swój język ojczysty. Wyobraź sobie następującą sytuację: mówi do Ciebie ktoś po francusku, Ty tłumaczysz to, co ci mówi na język polski. Chcesz mu odpowiedzieć. Myślisz w swoim ojczystym języku, a potem tłumaczysz swoją myśl na francuski. Dla mnie to nie zdecydowanie NIE JEST mówienie po francusku. To TŁUMACZENIE.

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Skąd to się wzięło, skąd pomysł na taki cykl? (część 1)

question marks


Co łączy miliony ludzi uczących się języka obcego? To proste, to coś, z czym na pewno kiedyś się zmagałeś/aś. Konieczność mówienia w tym języku. Chciałabym w oparciu o język, którego uczę, pokazać, na czym ten strach polega i jak można z nim wygrać metodą naturalną, czym chciałabym się zająć w kolejnych częściach/odsłonach poradnika.
Na całym świecie są miliony ludzi, którzy rozumieją pisany francuski, czasem nawet mówiony francuski, ale nie potrafią się w nim skutecznie POROZUMIEĆ. Nie są w stanie mówić po francusku, nie stresując się przy tym, automatycznie i bez wysiłku.

Dla mózgu i z mózgiem (część II)

brain-train

W nawiązaniu do poprzedniego wpisu przedstawię teraz kilka pomysłów  na ćwiczenia wykorzystujące efektywne zapisywanie informacji na głębokim, trwałym poziomie.

Na początku kontaktu z nowym materiałem mózg podejmuje kluczową decyzję: „Wchodzę w to czy nie? Czy to jest dla mnie ważne, czy nie? Dlatego dobrą zachętą dla skutecznego zapisywania informacji jest wywołanie ciekawości poznawczej przez wykonanie krótkiego pre-testu na bazie materiału do nauki z obietnicą wykonania post-testu na koniec, aby zobaczyć, ile nowej wiedzy nabyliśmy. Ponadto warto też — przed przystąpieniem do nauki — postawić sobie intrygujące pytanie dotyczące materiału do opanowania.

Dla mózgu i z mózgiem (część I)

human brain

Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na wiedzy dotyczącej funkcjonowania i uczenia się mózgu, ciekawości poznawczej uczących się, łącząc wiedzę kognitywną z emocjami. Najistotniejszym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest zatem nie tylko odwołanie się do ciekawości poznawczej, bo ludzie są z natury ciekawi świata i chcą go rozumieć, ale także bezpieczna i przyjazna atmosfera samego procesu uczenia się.

Głębokość przetwarzanych informacji

Poziomy przetwarzania informacji znane są neurodydaktykom już ponad 40 lat. Założyli oni, że każda informacja jest przetwarzana przez te same struktury w mózgu, ale na różnym poziomie "głębokości". Pojęcie to jest oczywiście metaforą, ale można je rozumieć jako zakres i intensywność przetwarzania informacji, co oznacza, że im dana informacja jest przetwarzana na głębszym poziomie, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo jej zapamiętania.

Ogólnie, zakłada się co najmniej trzy poziomy przetwarzania:

Strony

Blogujesz?

Jesteś studentem, doktorantem lub pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego?
Podziel się swoją pasją i zainteresowaniami! Prowadź blog naukowy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie atrakcyjne szablony. Oprócz artykułów możesz dodawać zdjęcia, rysunki, filmy, linki.

Rejestracja konta do prowadzenia blogu jest możliwa tylko dla użytkowników adresu uniwersyteckiego: *****@us.edu.pl

Zanim założysz konto, zapoznaj się z regulaminem

Najpopularniejsze wpisy

09.03.2015

Jak wyznaczyć datę Wielkanocy

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki
06.02.2015

Skąd wzięło się słowo frajer?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
19.04.2015

Uwagi wstępne dotyczące interpretacji tekstu literackiego przez pryzmat psychologii analitycznej

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury
06.02.2015

Florysta

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Co to jest sedes?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
15.07.2015

Destrukcyjny aspekt animy w "Balladzie w kolorze fioletowym" Wacława Bojarskiego

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury

Blogerzy

Obrazek użytkownika Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Blog prowadzony przez pracowników i doktorantów Zakładu Astrofizyki i Kosmologii Uniwersytetu Śląskiego.

Wpisy: 5
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Archetypowe oblicza literatury

Julian Strzałkowski

Nazywam się Julian Strzałkowski i studiuje filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Interesuję się psychologią analityczną, która jest bazą moich...

Wpisy: 3
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika josapa_721

Joanna Sapa

Jestem studentką II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie...

Wpisy: 10
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje...

Wpisy: 35
Przejdź na bloga