Perseidy | Image Credit: NASA/MEO
29.07.2021

Nadciągają noce „spadających gwiazd”

Perseidy to pozostałości, które zostawia za sobą kometa Swifta-Tuttle’a (109P/Swift-Tuttle). To obiekt należący do grupy komet typu Halleya o okresie obiegu 133 lat. Po raz pierwszy została zaobserwowana w lipcu 1862 roku – niezależnie przez Lewisa Swifta i Horace’a Parnella Tuttle’a, a po raz drugi przez japońskiego astronoma Tsuruhiko Kiuchiego w czasie jej ponownego pojawienia się w 1992 roku.

Kiedy kometa zbliża się do Słońca, jej lodowe jądro paruje, uwalniając grudki pyłu,...

Obraz wygenerowany na podstawie danych z projektu Dark Energy Survey
21.07.2021

Odkrycie megakomety

Obiekt, o którym mowa został oficjalnie uznany za kometę 23 czerwca (2021) i nazwany C/2014 UN271 albo Kometą Bernardinelliego-Bernsteina, od nazwisk jego odkrywców z 2014 roku. Pedro Bernardinelli był wówczas studentem na Uniwersytecie w Pensylwanii, a Gary Bernstein pracuje tam obecnie jako profesor fizyki i astronomii.

Astronomowie ustalili, że ciało C/2014 UN271 ma między 100 a 200 kilometrów średnicy, czyli około 10 razy więcej niż typowa kometa. Ponieważ kometa jest tak daleko...

Wally Funk, amerykańska pilotka, kandydatka na astronautkę | Image Credit:  Blue Origin
21.07.2021

Czekała na lot w kosmos 60 lat

Program Mercury był pierwszym amerykańskim programem załogowych lotów kosmicznych, mającym na celu wyniesienie astronautów na orbitę okołoziemską. Realizowany był w latach 1958–1963 początkowo przez NACA, a później przez nowo powstałą agencję NASA. Projekt był częścią planu wyścigu w kosmos, w którym USA konkurowało oczywiście z ZSRR, dlatego najistotniejsze było jak najszybsze wysłanie na orbitę Ziemi pierwszego Amerykanina.

20 lutego 1962 roku odbył się pierwszy w historii...