reading_and_glasses

Czytanie – obok słuchania – jest drugą czynnością, która ma ogromny udział w procesie uczenia się. Jak się jednak okazuje, nasz mózg wcale nie jest „stworzony” do czytania. Dlatego też podejmowane są liczne badania, mające na celu zbadanie mechanizmów, które decydują o tym, że niektórzy z nas potrafią czytać bardzo szybko i sprawnie, a inni – nie. Nauka czytania wymaga licznych ćwiczeń., a uzyskane w ich wyniku rezultaty dowodzą tylko, jak elastyczny jest nasz mózg, który potrafi nauczyć się czynności dla siebie obcych. Nie wystarczy bowiem czytać dla samego czytania, trzeba jeszcze to, co się czyta, zrozumieć i zapamiętać, by móc nabytą wiedzę w odpowiednim czasie wykorzystać. Bez względu na to, czy czytamy w języku rodzimym czy obcym, proponuję zestaw zasad , jakimi warto się posłużyć, by uczenie się przez czytanie było skuteczne i efektywne. Oto wspomniane zasady:

1. Daj sobie czas na właściwe przygotowanie się do czytania, bądź zrelaksowany. Nie czytaj, gdy jesteś zmęczony, senny lub poirytowany

2. Pamiętaj, że prawidłowe czytanie polega na kilku czynnościach jednocześnie: uchwyceniu sensu tekstu, krytycznej ocenie i porównaniu nabywanych informacji z własną wiedzą. W tym sensie czytanie stanowi ważny proces myślenia i zapamiętywania. Ustal najpierw, jakie konkretne tematy porusza książka. Przejrzyj w tym celu spis treści, wstęp i zakończenie. Wyszukaj najbardziej interesujące Cię fragmenty. Czytając, na bieżąco rób mapę myśli

3. Kontroluj swoje rozumienie i zapamiętywanie w trakcie czytania przez tzw. pytania refleksyjne i odpowiedzi na nie (np.„czy tu chodzi o to, że...?” – po czym sam używaj własnych słów, skojarzeń, określeń, wyjaśniając, o co w tekście chodzi). Sięgnij też po wizualizacje, które Twój mózg uwielbia, tzn. pytaj siebie, co widzisz, czujesz, czego dotykasz, jaka akcja uruchamia się w Twojej wyobraźni. Kiedy oswoisz się z takim sposobem czytania (zajmuje to zwykle kilkanaście dni), proces zamiany słów na wyobraźnię stanie się auto¬matyczny i symultaniczny

4. Czytaj zawsze z ołówkiem w ręku, by notować na marginesie swoje przemyślenia, spostrzeżenia, wyobrażenia

5. Staraj się czytać szybciej. Rozumienie tekstu wtedy wzrasta, bo gdy czytasz szybciej, udoskonalasz swoją pamięć

6. Czytaj wnikliwie i racjonalnie, starając się zrozumieć ogólny sens i strukturę tekstu. „Wnikliwie” znaczy „wyciągaj” z tekstu maksimum informacji, zastanawiając się, w jakim celu został napisany, dlaczego został napisany, co się kryje między wierszami, do czego autor chce nas skłonić itp.). Racjonalne czytanie polega na tym, że wyszukujemy w tekście myśli przewodnie, a potem szczegóły. W skrócie, czytaj tak, jakbyś dedukował.

7. Dobrym sposobem na zrozumienie trudnego tekstu jest głośne czytanie, bo wtedy nasz mózg korzysta z innych połączeń niż podczas cichego czytania. Dodatkowo informacje przyswajają się z wykorzystaniem dwóch kanałów zmysłowych: wzrokowego i słuchowego

8. Na koniec, staraj się zawsze usuwać bariery (np. błędne rozumienie terminologii użytej w tekście; niezdolność dzielenia dłuższych słów na sylaby, nawet bałagan w miejscu czytania), które utrudniałyby rozumienie i zapamiętywanie tekstu.

Myślę, że warto stopniowo wprowadzać powyższe zasady do ćwiczeń z rozumienia tekstu pisanego w języku obcym i po jakimś czasie (co najmniej trzech miesięcy) porównać ich skuteczność.

O autorze

Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół takich zagadnień jak problemy perswazji i manipulacji, pragmatyka, teoria argumentacji, retoryka i język mediów, które analizuję w oparciu o recenzje filmowe (nomen omen sama je kiedyś pisałam). Hobbystycznie natomiast interesują mnie języki obce, ich podobieństwa, różnice oraz uwarunkowania kulturalno-komunikacyjne. I o tym m.in. będzie w moim blogu.

Wpisy: 42

Najpopularniejsze wpisy autora

11.04.2017

Efektywnie i efektownie

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
06.09.2017

Nauka w kontekście

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.09.2017

Jak opanować gramatykę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
29.03.2017

Jak się nie uczyć języka obcego

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.10.2017

Zanurzenie w języku

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
09.01.2017

Jak zrobic coś z niczego, czyli o nauce języków przy braku czasu

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia

Najpopularniejsze wpisy autora

16.10.2022

Na zakończenie…i kontynuację

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.07.2022

Jak zwalczyć słomiany zapał, czyli o organizacji czasu na naukę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
15.12.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Szczęśliwa siódemka (część 8)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
01.08.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak zdobyć sprzymierzeńca? (część 6)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.06.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak pokonać wroga? (część 5)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia