industry


W uprzednim wpisie starałam się zachęcić do zmiany postawy i podejścia do nauki języków obcych. W obecnym – chciałabym nieco rozwinąć ów temat w oparciu o indywidualne strategie (style) uczenia się. Znając własne preferencje i ograniczenia, każdy może uczyć się w sposób, który mu najbardziej odpowiada i osiągać dzięki temu wspaniałe rezultaty, słowem każdy może nauczyć się wszystkiego, o ile pozna ku temu własne neurologiczne narzędzia:
1) wzrokowcy – osoby o dominacji wzrokowej uczą się, patrząc, czyli:
• w rozmowie są w pełnym kontakcie wzrokowym z rozmówcą
• prowadzą bardzo staranne notatki, czytelne i kolorowe
• najchętniej uczą się przez czytanie, podkreślanie, robienie kolorowych notatek, schematów i map myśli
• wolą pisać niż mówić 
• zwracają uwagę na szczegóły wizualne rzeczywistości
• kiedy się nudzą – chętnie rysują, piszą, przeglądają książkę 
• w czasie uczenia się lubią spokój i porządek wokół siebie, ciszę. 
• pamiętają, gdzie coś było napisane w książce 
• w sytuacji stresującej mogą mieć kłopoty z mówieniem,
• używają tzw. wizualnych słów i zwrotów typu „to jest niejasne”, „Spójrz, jaka to dobra muzyka” 
2) słuchowcy – osoby o dominacji słuchowej uczą się, dyskutując z innymi i słysząc samych siebie w rozmowie, czyli:
• czytają powoli, jednocześnie mówiąc do siebie. 
• zdecydowanie lepiej mówią niż piszą
• chętnie biorą udział w dyskusji 
• wolą słuchać, rozmawiać niż czytać lub pisać
• opowiadają w sposób linearny
• uczą się, słuchając wykładów czy nagrań, rozmawiając, dyskutując. 
• w stresie zaczynają mówić chaotycznie lub „w kółko” to samo 
• w czasie rozmowy używają tzw. słuchowego zwrotu: „Posłuchaj, to dobrze brzmi,”,”Słuchaj, jakie to dobre”
• gdy się nudzą – nuci pod nosem, zaczyna rozmawiać z innymi.
3) kinestetycy – osoby o dominacji ruchowej uczą się, poruszając się, angażując się w odgrywanie ról, eksperymenty, uczestnicząc w różnych czynnościach. Pamiętają to, co zrobili, tj.:
• muszą się ruszać w czasie mówienia
• są zawsze chętni do wykonania eksperymentów, pomocy, przenoszenia czegoś
• uczą się w działaniu, poprzez wykonanie czegoś, rysowanie.
• w stresie ruszają się, są chaotyczni, wykonują wiele dramatycznych gestów. 
• posługują się tzw. kinestetycznymi zwrotami typu: „To mnie porusza, odpycha” 
4) czuciowcy – osoba o dominacji czuciowej uczą się, łącząc to, czego się uczą ze zmysłem dotyku i emocjami, tzn.:
• preferują do nauki miejsca ciche, spokojne
• zbyt dużo bodźców wywołuje u nich uczucie przytłoczenia 
• chętnie się nad czymś zastanawiają, analizują
• w stresie jakby nie reagują, skóra blednie lub czerwienieje od wypieków 
• używają często wyrażeń sensorycznych typu: „Czuję, mam wrażenie, jestem przytłoczony/a”
Na koniec myślę, że warto jeszcze uświadomić sobie, że lepiej zapamiętujemy informacje, które w jakiś  sposób się wyróżniają, są kolorowe, łatwe przyswojenia lub niosą za sobą określony ładunek emocjonalny, są zaskakujące, zabawna, a nawet upiorne. Stąd wynika prosty wniosek, że lepiej i szybciej pamięta się rzeczy po pierwsze powtarzane wielokrotnie, a po drugie te, których się uczymy poprzez emocjonalne zaangażowanie i zmysły (dotyk, gesty, kolory, dźwięki, smak, zapach). A zatem ludzie zapamiętują... 
20% tego, co przeczytali,
30% tego, co usłyszeli, 
40% tego, co zobaczyli, 
50% tego, co powiedzieli, 
60% tego, co zrobili
i 90% z tego, gdy czytają, widzą, słyszą, mówią i robią coś z daną informacją,
 

O autorze

Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół takich zagadnień jak problemy perswazji i manipulacji, pragmatyka, teoria argumentacji, retoryka i język mediów, które analizuję w oparciu o recenzje filmowe (nomen omen sama je kiedyś pisałam). Hobbystycznie natomiast interesują mnie języki obce, ich podobieństwa, różnice oraz uwarunkowania kulturalno-komunikacyjne. I o tym m.in. będzie w moim blogu.

Wpisy: 42

Najpopularniejsze wpisy autora

11.04.2017

Efektywnie i efektownie

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
06.09.2017

Nauka w kontekście

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.09.2017

Jak opanować gramatykę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
29.03.2017

Jak się nie uczyć języka obcego

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.10.2017

Zanurzenie w języku

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
09.01.2017

Jak zrobic coś z niczego, czyli o nauce języków przy braku czasu

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia

Najpopularniejsze wpisy autora

16.10.2022

Na zakończenie…i kontynuację

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.07.2022

Jak zwalczyć słomiany zapał, czyli o organizacji czasu na naukę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
15.12.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Szczęśliwa siódemka (część 8)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
01.08.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak zdobyć sprzymierzeńca? (część 6)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.06.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak pokonać wroga? (część 5)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia