Szczęśliwa siódemka, czyli jak zwiększyć efektywność w nauce języków
1. Testuj się!
Jak wynika z obserwacji psychologów, metoda oparta na testowaniu, pozwala lepiej zapamiętać materiał do opanowania, niż gdybyśmy poświęcili więcej czasu na jego na dalsze powtarzanie. Tę sztuczkę można sobie znacznie ułatwić, stosując np. fiszki, na których zapisane są zdania czy grupy wyrazów do utrwalenia. Kiedy wyciągasz karteczkę, zmuszasz się do wydobycia z pamięci definicji dotyczącej danego hasła.
2. Powiedz to po swojemu!
Kiedy próbujesz wyjaśnić lub „opowiedzieć” nową ideę, koncept, hasło własnymi słowami, dokonujesz tzw. opracowania. Im więcej pojęć uda Ci się opracować, odnosząc je do już zgromadzonej wiedzy, tym szybciej uchwycisz ich znaczenie i skuteczniej je zapamiętasz.
3. Przeplataj!
Kiedy pracujesz nad wieloma aspektami danego tematu równocześnie, spróbuj zastosować zasadę przemienności materiału, tj. przeplatania. Nasz mózg nie lubi zbyt długo pracować na jednym rodzaju materiału, więc – dla zwiększenia efektywności – warto zmieniać co jakiś czas to, czego się uczymy, na przykład zrobić parę ćwiczeń ze słownictwa, potem kilka z gramatyki i znów wrócić do słownictwa…
4. Odpowiedz po swojemu!
Być może na pozór nie wydaje się to słuszne, lecz zgadywanie odpowiedzi na zadane pytanie pomaga szybciej opanować dane zagadnienie. Wytwarzanie, czyli udzielanie własnej odpowiedzi zanim usłyszymy czy zobaczymy tę, którą mamy przyswoić, zmusza do skupienia się na jednej, konkretnej kwestii, co znacznie zwiększa zdolność zapamiętywania
5. Pomyśl, co już było!
Zastanów się i oceń to, co dotychczas zrobiłeś/aś, i – co ważniejsze – co udało ci się dotychczas zrobić DOBRZE w danej sprawie. Takie podsumowanie od razu wskazuje na to, co pozostało jeszcze do poprawienia. Odpowiedzi najlepiej spisać na kartce i zostawić do porównania do czasu następnego podsumowania, by ocenić swój postęp. Takie postępowanie może podnieść skuteczność nauki nawet o 23 procent.
6. Kojarz fakty!
Wykorzystaj metody mnemotechniki polegające na budowaniu sieci skojarzeń, które ułatwiają uczenie się. Innymi słowy, za pomocą obrazów, map myśli, rymów, skrótów, itp. możesz stworzyć pokaźną sieć poznawczą. Im więcej skojarzeń wymyślisz, tym lepiej będziesz pamiętać.
7. Wiem, że czegoś nie wiem
Jeśli odnalazłeś/aś obszary, w których masz jakieś braki (patrz też punkt 5) to właśnie dokonałeś/aś kalibracji, czyli wydzielenia miejsc niezbędnych do powtórki. Nie warto ulegać iluzji wszechwiedzy, bo nawet gdy wydaje Ci się, że coś już masz opanowane, zawsze lepiej owo wrażenie zweryfikować.