brain-train

W nawiązaniu do poprzedniego wpisu przedstawię teraz kilka pomysłów  na ćwiczenia wykorzystujące efektywne zapisywanie informacji na głębokim, trwałym poziomie.

Na początku kontaktu z nowym materiałem mózg podejmuje kluczową decyzję: „Wchodzę w to czy nie? Czy to jest dla mnie ważne, czy nie? Dlatego dobrą zachętą dla skutecznego zapisywania informacji jest wywołanie ciekawości poznawczej przez wykonanie krótkiego pre-testu na bazie materiału do nauki z obietnicą wykonania post-testu na koniec, aby zobaczyć, ile nowej wiedzy nabyliśmy. Ponadto warto też — przed przystąpieniem do nauki — postawić sobie intrygujące pytanie dotyczące materiału do opanowania.

Innym sposobem na dotarcie z informacją na głęboki poziom są powtórki. Synapsy uczą się powoli, co oznacza, że osiągnięcie wysokich wyników wymaga wielu godzin dobrowolnych powtórek. Warto pamiętać, że używanie tej samej informacji w różnych kontekstach trwale zwiększa jej zapamiętanie. Niezwykle ważna jest też optymalizacja proporcji pomiędzy czasem przeznaczonym na wprowadzenie nowego materiału a czasem potrzebnym na jego przećwiczenie. Mózgi wyłączają się przy długich monologach! Najlepiej stosować zasadę, że nowy materiał nie powinien zajmować więcej niż ¼ czasu przeznaczonego na naukę, reszta czasu powinna być wykorzystana na aktywne ćwiczenia w oparciu o przyswajany materiał.

Kolejnym skutecznym sposobem na zapisywanie informacji jest nauka zespolona z  pobudzaniem zmysłów i emocji. Podczas nauki spróbujmy angażować kilka zmysłów jednocześnie poprzez czytanie na głos czy spacerowanie po pokoju.

Połączenie prawej i lewej półkuli dla podniesienia efektywności nauki i polepszenia pamięci nie jest niczym nowym. W proces uczenia się zaangażowana jest przede wszystkim lewa półkula mózgu (tzw. analityczna). Prawej półkula (tzw. twórcza) zwiększa możliwości poznawcze oraz zdolność zapamiętywania i kojarzenia informacji. Zsynchronizowanie pracy obu półkul sprawia, że najłatwiej przyswajamy wiedzę.

Jak uruchomić obie półkule? Pomoże w tym kilka prostych ćwiczeń jak np.:

  • pisanie i rysowanie obiema rękami jednocześnie
  • wchodzenie tyłem po schodach
  • pisanie lewą ręką (jeśli jesteśmy praworęczni)  
  • mycie zębów lewą ręką (jeśli są praworęczni)
  • sięganie za siebie prawą ręką do lewej stopy i odwrotnie
  • żonglowanie trzema piłeczkami

 

Pamiętajmy na koniec, że znakomita pamięć to efekt treningu. Dlatego warto, abyśmy w miarę możliwości na co dzień:

  • rozwiązywali krzyżówki i łamigłówki,  
  • zapamiętywali numery telefonów, tytuły książek, dowcipy,
  • liczyli w pamięci.

 

Gdy przyjdzie nam przyswoić trudny materiał, zadbajmy o optymalne warunki do nauki, by nic niepotrzebnie nie rozpraszało naszej uwagi (np. nieporządek na biurku, w naszym otoczeniu, włączony telewizor bądź radio).

 

Bibliografia:

1. http://osswiata.pl/zylinska/2012/08/16/cyfrowi-tubylcy-i-cyfrowi-imigranci-w-jednej-klasie/

2.http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

3. Żylińska Marzena. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.

4. Spitzer Manfred. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN i Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, 2014.

O autorze

Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół takich zagadnień jak problemy perswazji i manipulacji, pragmatyka, teoria argumentacji, retoryka i język mediów, które analizuję w oparciu o recenzje filmowe (nomen omen sama je kiedyś pisałam). Hobbystycznie natomiast interesują mnie języki obce, ich podobieństwa, różnice oraz uwarunkowania kulturalno-komunikacyjne. I o tym m.in. będzie w moim blogu.

Wpisy: 42

Najpopularniejsze wpisy autora

11.04.2017

Efektywnie i efektownie

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
06.09.2017

Nauka w kontekście

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.09.2017

Jak opanować gramatykę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
29.03.2017

Jak się nie uczyć języka obcego

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.10.2017

Zanurzenie w języku

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
09.01.2017

Jak zrobic coś z niczego, czyli o nauce języków przy braku czasu

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia

Najpopularniejsze wpisy autora

16.10.2022

Na zakończenie…i kontynuację

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.07.2022

Jak zwalczyć słomiany zapał, czyli o organizacji czasu na naukę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
15.12.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Szczęśliwa siódemka (część 8)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
01.08.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak zdobyć sprzymierzeńca? (część 6)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.06.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak pokonać wroga? (część 5)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia