human brain

Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na wiedzy dotyczącej funkcjonowania i uczenia się mózgu, ciekawości poznawczej uczących się, łącząc wiedzę kognitywną z emocjami. Najistotniejszym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest zatem nie tylko odwołanie się do ciekawości poznawczej, bo ludzie są z natury ciekawi świata i chcą go rozumieć, ale także bezpieczna i przyjazna atmosfera samego procesu uczenia się.

Głębokość przetwarzanych informacji

Poziomy przetwarzania informacji znane są neurodydaktykom już ponad 40 lat. Założyli oni, że każda informacja jest przetwarzana przez te same struktury w mózgu, ale na różnym poziomie "głębokości". Pojęcie to jest oczywiście metaforą, ale można je rozumieć jako zakres i intensywność przetwarzania informacji, co oznacza, że im dana informacja jest przetwarzana na głębszym poziomie, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo jej zapamiętania.

Ogólnie, zakłada się co najmniej trzy poziomy przetwarzania:

Pierwszym i zarazem najpłytszy poziom odpowiada za sensoryczną (poprzez zmysły) analizę danych. Rezultaty przetwarzania informacji na tym poziomie są bardzo nietrwałe i podatne na wszelkiego rodzaju zakłócenia. Przykład ćwiczeń: słyszę po raz pierwszy nowe słowo/wyrażenie, czytam po raz pierwszy nowe słowa.
Na drugim, głębszym poziomie dokonuje się semantyczna interpretacja odbieranych danych (dochodzi tutaj poziom znaczeniowy). Jednak to wciąż za mało dla efektownej pamięci. A niestety większość ćwiczeń typu „wypełniam luki”, „wybieram prawda/fałsz”, „zakreślam jedną z opcji” nie przekracza tego poziomu.
Trzeci poziom, najbardziej pożądany i trwały, ten, do którego powinniśmy dążyć w trakcie nauki, to poziom gdzie dochodzi do aktywizacji i reorganizacji wiedzy już przyswojonej. Nowe informacje mogą uzupełniać to, co wiedziało się do tej pory, natomiast starsze informacje mogą pomagać w zrozumieniu nowego materiału, a także mogą być przekształcane – na zasadzie skojarzeń – w nowe struktury, łączące w sobie zarówno stare, jak i nowe fakty. Oczywiście, prawdopodobieństwo zapamiętania informacji wzrasta, gdy jest ona zapisywana na głębszym, semantycznym poziomie.

Co wynika z teorii poziomów przetwarzania informacji?

Pokazuje ona, że nie tyle ilość powtórzeń (tzw. zakuwanie), ale myślenie w o wiele większym stopniu zwiększa efekty uczenia się. Odnoszenie nowych informacji do tych, które już przyswoiliśmy, wytwarzanie licznych skojarzeń czy map myśli, wszystko to sprawia, że informacje są o wiele lepiej zapamiętywane i szybciej oraz łatwiej mogą zostać przywołane zgodnie z zasadą:

  1. najważniejsze fakty do nauki na początku
  2. powtórka, powtórka, powtórka
  3. znaleźć w materiale do nauki rzeczy charakterystyczne, atypowe
  4. najważniejsze fakty przypomnieć znów na końcu

 

Jakie ćwiczenia wprowadzić, by przetwarzać informacje na głębszym poziomie?

  • robienie notatek własnych: tutaj można posłużyć się mapami myśli, grafami, schematami, infografiką, itp.
  • robienie ściąg: to jedna z najbardziej skutecznych form powtórki materiału, ponieważ wymusza aktywne uporządkowanie, nadanie struktury treściom, wyszukanie informacji, porządkowanie czy kategoryzowanie.

 

W kolejnym wpisie przedstawię konkretne narzędzia i wskazówki, pomagające w zapisywaniu informacji na głębszym, trwalszym poziomie.

 

Bibliografia:

1. Żylińska Marzena. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń, 2013.

2. Spitzer Manfred. Jak uczy się mózg. Wrocław, 2014.

O autorze

Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego (Wydział Humanistyczny). Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół takich zagadnień jak problemy perswazji i manipulacji, pragmatyka, teoria argumentacji, retoryka i język mediów, które analizuję w oparciu o recenzje filmowe (nomen omen sama je kiedyś pisałam). Hobbystycznie natomiast interesują mnie języki obce, ich podobieństwa, różnice oraz uwarunkowania kulturalno-komunikacyjne. I o tym m.in. będzie w moim blogu.

Wpisy: 42

Najpopularniejsze wpisy autora

11.04.2017

Efektywnie i efektownie

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
06.09.2017

Nauka w kontekście

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.09.2017

Jak opanować gramatykę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
29.03.2017

Jak się nie uczyć języka obcego

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
26.10.2017

Zanurzenie w języku

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
09.01.2017

Jak zrobic coś z niczego, czyli o nauce języków przy braku czasu

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia

Najpopularniejsze wpisy autora

16.10.2022

Na zakończenie…i kontynuację

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.07.2022

Jak zwalczyć słomiany zapał, czyli o organizacji czasu na naukę

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
15.12.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Szczęśliwa siódemka (część 8)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
01.08.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak zdobyć sprzymierzeńca? (część 6)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia
25.06.2021

Autorski poradnik mówienia w języku obcym. Jak pokonać wroga? (część 5)

Dominika Topa-Bryniarska w blogu: Językownia