Jak stworzyć własną strategię do nauki języka?
1. Gdy już wiadomo, jakiego języka będziesz się uczyć (zob. poprzedni wpis), warto zastanowić się nad rozwojem czterech podstawowych umiejętności koniecznych do sprawnego posługiwania się nim: słuchania, mówienia, czytania i pisania. Wszystkie te umiejętności wymagają znajomości słownictwa i gramatyki. Dlatego przed rozpoczęciem nauki, upewnij się, że masz dostęp do materiałów, obejmujących każdy z obszarów. Na przykład możesz użyć książki, aby ćwiczyć czytanie i pisanie, nagrania audio do ćwiczeń ze słuchu, grup konwersacyjnych w szkołach językowych lub partnera (także przez komunikatory internetowe), aby ćwiczyć mówienie. Zastanów się, na której umiejętności chcesz skupić się najbardziej. Czytanie jest kluczowe dla nabycia słownictwa, ale jeśli zaczynasz naukę języka z zupełnie innym alfabetem niż Twój rodzimy, powinieneś najpierw zacząć uczyć się mówić, aby uniknąć uczucia bycia przytłoczonym. Jeśli Twoim głównym celem jest prowadzenie rozmów z native speakerami, powinieneś położyć większy nacisk na mówienie i słuchanie. Pomyśl i wizualizuj konkretne działania, które chciałbyś móc wykonać w języku docelowym, jak np. pytania o drogę, wizyty u lekarza, zamawianie dań w restauracji lub czytanie powieści. Niezależnie od tego, na jakich umiejętnościach chcesz się skupić, w każdym wypadku musisz mieć solidne podstawy słownictwa i gramatyki (choćby w podstawowym zakresie). To z kolei znaczy, że czytanie jest ważne, ponieważ pomaga poszerzyć i poprawić słownictwo oraz gramatykę właśnie. Lingwista Stephen Krashen twierdzi, że maksymalizowanie swego wkładu w naukę poprzez dużą ilość przeczytanych tekstów i odsłuchanych nagrań jest najlepszym sposobem na opanowanie języka.
2.Stwórz harmonogram nauki i korzystaj z tzw. "ukrytych momentów". Spisz plan typowego dnia i wykreśl z niego wszystkie godziny, w których jesteś zajęty. Da Ci to pojęcie, kiedy możesz się uczyć i to na dwa sposoby: między mniej intensywnymi okresami warto wpleść bardziej wymagające czy angażujące fragmenty nauki, a między bardziej zajętymi okresami - można robić tylko powtórki. Oczywiście, nie zapominaj także o tzw. "ukrytych momentach", które można przeznaczyć na naukę: gdy czekasz w kolejce lub dojeżdżasz środkami transportu publicznego, możesz spędzać niewielkie ilości czasu na nieproduktywnym odtwarzaniu, tzn. na utrwalaniu materiału. Fiszki do nauki, zarówno fizyczne, jak i cyfrowe, zawsze były popularnym sposobem szybkiego sprawdzania słownictwa. Pamiętaj, że uczysz się zawsze w kontekście (zob. następny wpis), tj. na przykładzie autentycznych zdań bądź krótkich konwersacji. Listy słów mogą być również przydatne do szybkich powtórek. Upewnij się, że, ucząc się z fiszek, najpierw czytasz słowa i zwroty w języku obcym, a później w ojczystym, gdyż taka kolejność pomaga aktywizować pamięć długoterminową. Przede wszystkim ważne jest, abyś aktywnie słuchał i powtarzał treści z programów audio tak często, jak to możliwe. W kolejnym wpisie rozwinę nieco temat nauki języka w kontekście, by opanowanie słówek, zwrotów i całych zdań przypominało naturalne przyswajanie języka przez małe dzieci.