Słucham, więc rozumiem
W dzisiejszym wpisie pragnę poświęcić nieco uwagi umiejętności słuchania. Może ona okazać się dość trudna do przećwiczenia, ponieważ podczas słuchania oczekuje się od nas nie tylko samego rozumienia, ale też interpretacji treści. Natomiast w trakcie rozmowy, prócz rozumienia ze słuchu, trzeba też sensownie odpowiadać, należy więc wykazać się podzielnością uwagi. Braki w tych umiejętnościach mogą okazać się frustrujące, zwłaszcza jeśli potrafisz mówić, czytać i pisać bez znaczących problemów. Na szczęście istnieje kilka metod na przećwiczenie słuchania:
1. Dyktowanie. Dyktowanie, wbrew pozorom, daje wiele korzyści. Badania przeprowadzone przez Marilyn C. Fisher1 pokazują, że po ćwiczeniu z dyktowania uczniowie byli w stanie lepiej odróżnić słowa i poprawili wymowę i pisownię. Każdy uczeń na dowolnym poziomie nauki języka może więc śmiało korzystać z tej formy nauki. Można do niej używać zarówno filmów, jak i plików audio wraz z transkrypcją konieczną do samokontroli. Sprawdzaj się, stopniowo zmniejszając częstotliwość odsłuchanych materiałów. Jeśli jesteś na etapie początkującym, zacznij od małych porcji materiału. Odsłuchaj z nich 30 sekund lub 1 minutę, a następnie przejdź do dłuższych nagrań.
2. Powtarzaj na głos to, co słyszysz. Oglądając filmy lub słuchając muzyki, powtórz to, co słyszysz. Nie tylko poprawisz swoją wymowę, ale również rozwiniesz intuicję w stosunku do języka, którego się uczysz. Spróbuj zatrzymać nagranie po każdym zdaniu i powtórzyć je. Wypowiadaj słowa głośno kilka razy, aż poczujesz, że je opanowałeś. Powtarzaj tę czynność z każdym zdaniem.
3. Dokonaj podsumowania. Po kilku minutach nagrania, przerwij je i spróbuj podsumować własnymi słowami to, co właśnie usłyszałeś. Bądź tak konkretny, jak to tylko możliwe. Następnie spróbuj wyrazić swoją opinię na temat poruszony w nagraniu. W miarę postępów w nauce, gdy praktyka ta stanie się dużo łatwiejsza, powinieneś zacząć podsumowywać to, co słyszysz dokładnie tak, jak mówią rozmówcy. Nauczysz się w ten sposób szybko przywoływać informacje, odpowiednio dostosowując je do własnych potrzeb.
Jeszcze parę wskazówek na koniec: kiedy ćwiczysz umiejętność słuchania, koniecznie zaopatrz się w transkrypcję. Nie musisz przecież znać wszystkich słów w nagraniu, a transkrypcje są przydatne do sprawdzenia się. Ważne jest również doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania. Upewnij się, że nic ani nikt nie będzie Ci w tym czasie przeszkadzać. Skoncentruj się tylko na tym, co jest powiedziane. Zanim zaczniesz korzystać z dyktowania lub podsumowywać, odsłuchaj najpierw nagranie w całości, abyś mógł ogólnie zrozumieć treść. Zacznij pisać lub podsumowywać dopiero podczas drugiego powtórzenia słuchania.
1Fisher, Marilyn C., "Dictation: What and How Students Learn From It" (2001). MA TESOL Collection. 458. http://digitalcollections.sit.edu/ipp_collection/458