Jesteś tutaj

Naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaproponowali rozwiązanie, które poprawi trwałość elementów silnika samolotu – łopatek turbiny gazowej.

Dr Jacek Krawczyk oraz dr hab. Włodzimierz Bogdanowicz, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach są autorami rozwiązania, dzięki któremu będzie można poprawić proces produkcji łopatek turbiny gazowej, stosowanej przede wszystkim w silnikach lotniczych i generatorach energetycznych. Taka łopatka wirująca w gorącej sekcji turbiny występuje najczęściej w postaci monokrystalicznej i jest wykonana z nadstopu na bazie niklu. Musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i wysokie temperatury. W trakcie procesu produkcji, ze względu na jej skomplikowany kształt, mogą pojawić się tzw. granice niskokątowe. Są to defekty struktury piór, mające znaczenie dla trwałości elementów turbiny.

W związku z tym naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego przyjrzeli się poszczególnym etapom produkcji łopatek i opracowali kilka rozwiązań, z których część została już opatentowana.

Warto przeczytać:

Kolejnym ulepszeniem tego procesu ma być nowy sposób określania liczby granic niskokątowych w piórze łopatki z wykorzystaniem rentgenowskiej topografii dyfrakcyjnej. Metoda, dzięki swojej powtarzalności, może zostać zautomatyzowana. Zaletą wynalazku jest m.in. to, że liczbę granic określa się już podczas badania półwyrobów – bez ich niszczenia i konieczności wyłączania z procesu produkcyjnego.

Źródło: https://us.edu.pl/patent-kolejny-wynalazek-poprawiajacy-trwalosc-elementow-silnika-samolotu-2/

Zbliżenie na turbinę silnika samolotu