samoloty
Materiały w lotnictwie zdolne wytrzymać ekstremalne warunki pracy
Rozwiązania opracowane z udziałem naukowca mogą być wykorzystywane przede wszystkim w turbinach silników lotniczych, ale nie tylko. Nadadzą się wszędzie tam, gdzie panują wysokie temperatury czy wymagana jest zwiększona odporność mechaniczna i chemiczna materiału, a więc również w innych maszynach posiadających wysokotemperaturowe turbiny, np. generatorach elektrycznych.
Taniej, bezpieczniej, bardziej ekologicznie
Przy projektowaniu materiału wykorzystywanego do produkcji...
Kolejny wynalazek poprawiający trwałość elementów silnika samolotu
Dr Jacek Krawczyk oraz dr hab. Włodzimierz Bogdanowicz, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach są autorami rozwiązania, dzięki któremu będzie można poprawić proces produkcji łopatek turbiny gazowej, stosowanej przede wszystkim w silnikach lotniczych i generatorach energetycznych. Taka łopatka wirująca w gorącej sekcji turbiny występuje najczęściej w postaci monokrystalicznej i jest wykonana z nadstopu na bazie niklu. Musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i wysokie temperatury....
Jak sprawić, by elementy silnika samolotu były jeszcze trwalsze?
Łopatki, o których mowa, wykonane są w postaci monokrystalicznej z nadstopu na bazie niklu. To trwały materiał, który charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi. Jest odporny zarówno na wysokie temperatury, jak i na działanie agresywnego środowiska. Nic dziwnego, że sprawdza się doskonale przy wytwarzaniu elementów silnika lotniczego, które są narażone na mechaniczne uszkodzenia, temperatury rzędu 1300–1400°C czy działanie wielu niekorzystnych czynników chemicznych,...