inżynieria materiałowa
Czy smartfon wytrzyma w kosmosie?
Obecność ludzi w kosmosie wiąże się z licznymi wyzwaniami i nie chodzi wyłącznie o ekstremalne warunki, jakim poza ziemską atmosferą poddawany jest organizm człowieka. Promieniowanie słoneczne, próżnia, temperatura czy stan nieważkości wpływają również na sprzęt i materiały, z których zostały zbudowane. W ramach konkursu „Swoboda badań” Inicjatywy Doskonałości Badawczej dr Iwona Lazar z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego przyjrzała się piezoelektrykom. Fizyczka...
Kolejny wynalazek poprawiający trwałość elementów silnika samolotu
Dr Jacek Krawczyk oraz dr hab. Włodzimierz Bogdanowicz, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach są autorami rozwiązania, dzięki któremu będzie można poprawić proces produkcji łopatek turbiny gazowej, stosowanej przede wszystkim w silnikach lotniczych i generatorach energetycznych. Taka łopatka wirująca w gorącej sekcji turbiny występuje najczęściej w postaci monokrystalicznej i jest wykonana z nadstopu na bazie niklu. Musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i wysokie temperatury....
Jak sprawić, by elementy silnika samolotu były jeszcze trwalsze?
Łopatki, o których mowa, wykonane są w postaci monokrystalicznej z nadstopu na bazie niklu. To trwały materiał, który charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi. Jest odporny zarówno na wysokie temperatury, jak i na działanie agresywnego środowiska. Nic dziwnego, że sprawdza się doskonale przy wytwarzaniu elementów silnika lotniczego, które są narażone na mechaniczne uszkodzenia, temperatury rzędu 1300–1400°C czy działanie wielu niekorzystnych czynników chemicznych,...