inżynieria materiałowa
![<a href="https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/kreatywny-kolaz-mars_27601492.htm#query=kosmos%20smartfon&position=8&from_view=search&track=ais">Obraz autorstwa pikisuperstar</a> na Freepik astronauta w kosmosie](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/kreatywny-kolaz-mars.jpg?itok=y5y30KdQ&c=95866e7b95aa4c115fcedf9c93e43c6a)
Czy smartfon wytrzyma w kosmosie?
Obecność ludzi w kosmosie wiąże się z licznymi wyzwaniami i nie chodzi wyłącznie o ekstremalne warunki, jakim poza ziemską atmosferą poddawany jest organizm człowieka. Promieniowanie słoneczne, próżnia, temperatura czy stan nieważkości wpływają również na sprzęt i materiały, z których zostały zbudowane. W ramach konkursu „Swoboda badań” Inicjatywy Doskonałości Badawczej dr Iwona Lazar z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego przyjrzała się piezoelektrykom. Fizyczka...
![Photo by Felix Berger on Unsplash Zbliżenie na turbinę silnika samolotu](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/felix-berger-pfyalrys1oc-unsplash.jpg?itok=ReAFUJMY&c=279266a682fe9080e796994d2143de1f)
Kolejny wynalazek poprawiający trwałość elementów silnika samolotu
Dr Jacek Krawczyk oraz dr hab. Włodzimierz Bogdanowicz, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach są autorami rozwiązania, dzięki któremu będzie można poprawić proces produkcji łopatek turbiny gazowej, stosowanej przede wszystkim w silnikach lotniczych i generatorach energetycznych. Taka łopatka wirująca w gorącej sekcji turbiny występuje najczęściej w postaci monokrystalicznej i jest wykonana z nadstopu na bazie niklu. Musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i wysokie temperatury....
![fot. Pexels.com widok na silnik samolotu](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/pexels-ahmed-muntasir-912050.jpg?itok=P_PHmZCP&c=50b5976228c015391e578038e3496bd1)
Jak sprawić, by elementy silnika samolotu były jeszcze trwalsze?
Łopatki, o których mowa, wykonane są w postaci monokrystalicznej z nadstopu na bazie niklu. To trwały materiał, który charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi. Jest odporny zarówno na wysokie temperatury, jak i na działanie agresywnego środowiska. Nic dziwnego, że sprawdza się doskonale przy wytwarzaniu elementów silnika lotniczego, które są narażone na mechaniczne uszkodzenia, temperatury rzędu 1300–1400°C czy działanie wielu niekorzystnych czynników chemicznych,...