Asteroida Chicxulub, której upadek na Ziemię 66 milionów lat temu utworzył ogromny krater u wybrzeży Półwyspu Jukatan w Meksyku, miała pochodzić z krańców naszego Układu Słonecznego. Zdarzenie doprowadziło do masowego wymierania kredowego, wskutek którego wyginęło ponad 60% znanych gatunków.

Grupa naukowców opublikowała wyniki badań w czasopiśmie „Science”. Zespół ekspertów, któremu przewodził dr Mario Fischer-Gödde z Uniwersytetu Kolońskiego przyjrzał się izotopom rutenu pochodzącym z osadów będących efektem zderzenia. Porównano je z innymi meteorytami o możliwie podobnym składzie. Badacze stwierdzili, że Chicxulub był meteorytem typu C, w większości zbudowanym z węgla, powstałym na rubieżach Układu Słonecznego.

Uderzenie, które nastąpiło 66 milionów lat temu i wyznaczyło granicę pomiędzy kredą a paleogenem, doprowadziło do powstania warstwy irydu pokrywającej cały glob. Metal ten rzadko występuje na Ziemi, za to powszechny jest w asteroidach. Izotopy irydu pozwalają badaczom określić pochodzenie asteroidy i wskazać, czy obiekt powstał poza orbitą Jowisza, czy też bliżej centrum Układu Słonecznego.

Geolodzy pobrali trzy próbki z warstwy granicznej pomiędzy kredą a paleogenem i porównali je z materiałami pochodzącymi z pięciu innych zderzeń pomiędzy 36 a 470 milionami lat oraz jednego z okolic 3,2 do 3,5 miliarda lat temu. Wszystkie asteroidy poza Chicxulub były zbudowane w większości z krzemu, co sugeruje, że pochodziły z obszaru bliższego Słońcu.

Najnowsza publikacja ekspertów ma też rozprawiać się z hipotezą, która winą za masowe wymieranie kredowe obarcza kometę. Wyniki zespołu Maria Fischera-Gödde’a mają być ostatecznym dowodem na brak geochemicznej zgodności w pobranych materiałach, by uznać takie twierdzenie za uzasadnione. Nadal trudno stwierdzić, co wytrąciło Chicxulub ze stabilnej orbity – geolodzy spekulują, że w pewnym momencie wędrówka samego Jowisza mogła przyczynić się do wyrzucenia asteroidy z dotychczasowej ścieżki.

Ruthenium isotopes show the Chicxulub impactor was a carbonaceous-type asteroid w „Science”,
Dinosaur-killing Chicxulub asteroid formed in Solar System’s outer reaches w „Nature”,
We just learned where the asteroid that ended dinosaurs came from w „National Geographic”.

Fot. engin akyurt z Unsplash