Rocznica pierwszego lotu braci Wright
17 grudnia 1903 roku przypada rocznica pierwszego lotu braci Wright, a tym samym narodzin lotnictwa silnikowego.
Wilbur Wright urodził się w 1871 roku w Ohio w USA, a jego brat Orville 4 lata później. Mieli talent do majsterkowania Wspólnie prowadzili zakład Wright Cycle Company, w którym naprawiali i sprzedawali rowery, jednak ich pasją były badania aeronautyczne. Interesowało ich zbudowanie maszyny latającej cięższej od powietrza. W swoich projektach bazowali na rozwiązaniach innych prekursorów lotnictwa, w tym przede wszystkim Ottona Lilienthala, niemieckiego konstruktora i pilota, autora 18 projektów takich konstrukcji. Bracia początkowo budowali szybowce sterowane za pomocą skręcanych części skrzydeł. Doświadczenie w lotach szybowcami pomogło im w uświadomieniu sobie, że największym problemem jest panowanie nad samolotem będącym już w powietrzu, podczas gdy dla innych konstruktorów głównym problemem było oderwanie maszyny od ziemi. Braciom udało się wynaleźć sposób na kierowanie samolotem we wszystkich trzech kierunkach przestrzeni, co pozwoliło uzyskać pełną sterowność. W 1903 roku złożyli wniosek na wydanie patentu na własny sposób sterowania maszynami oraz zbudowała samolotu napędzanego silnikiem spalinowym.
Zbudowany z drewna samolot Flyer mierzył 6,43 m długości i 2,74 m wysokości. Rozpiętość jego skrzydeł wynosiła 12,29 m. Cała konstrukcja ważyła ponad 270 kg. Samolot był napędzany czterocylindrowym silnikiem o mocy 12 KM. Pilot sterował maszyną z pozycji leżącej, na brzuchu, oparty na ramionach. 17 grudnia 1871 roku odbyli cztery loty. Najdłuższy z nich trwał 59 sekund i pokonał dystans 260 m. Przygotowania do tego wydarzenia zajęły braciom cztery lata. Ich wysiłki odniosły ogromny sukces, bo dzień udanych lotów zapisał się na kartach historii jako przełom w dziedzinie lotnictwa, stał się również motorem do dalszych poszukiwań konstrukcyjnych, udoskonaleń i badań dla kolejnych pokoleń. Orville i Willbur wnieśli również ważny wkład do samego procesu pracy nad budowa latających maszyn. Zbudowali swój własny tunel aerodynamiczny, a także opracowali tablice przedstawiające zależności miedzy ciśnieniem, jakie wywiera powietrze na skrzydło, a kształtem skrzydła.
Flyer znajduję się dziś w National Air and Space Musem w Waszyngtonie.