malarstwo

Badania rodzinnych podobieństw grafizmów
Celem projektu realizowanego przez badaczkę z UŚ było potwierdzenie zasadności prowadzenia badań dotyczących rodzinnych podobieństw grafizmów.
– To jeden z problemów identyfikacyjnych, na który natrafiają biegli w badaniach pisma ręcznego – mówi naukowczyni. – Może on prowadzić do różnych błędów i stwierdzenia, że autorem danego podpisu jest nie ta osoba, która rzeczywiście mogła go wykonać.
Rodzinnymi podobieństwami grafizmów w piśmie ręcznym zajmował się śp. prof. Tadeusz...

Nauka czyni malarstwo bardziej ekologicznym
– Chciałabym przekonać środowisko artystów do tego, że możemy tworzyć ekologicznie, wykorzystywać materiały, które nie zawierają metali ciężkich – przyznaje badaczka. Zajmuje się ona tworzeniem barwników roślinnych, z których następnie maluje obrazy na papierze chińskim naklejonym na płótno. Powstające dzieła inspirowane są pobliskim krajobrazem.
„Król papieru”
W 2013 roku dr Katarzyna Hilszczańska wyjechała na miesięczną rezydencję artystyczną do Chin, gdzie poznała prof....

Świat sztuki Nowego Jorku na przełomie XIX i XX wieku
Kiedy pada pytanie o czołowe postaci amerykańskiej kultury, zwykle pojawiają się nazwiska przedstawicieli ekspresjonizmu abstrakcyjnego: Marka Rothko, Paula Jacksona Pollocka czy reprezentanta pop-artu Andy’ego Warhola. Popularne skojarzenia zwykle nie sięgają głębiej niż do połowy XX wieku, a wiedzę o twórcach XIX-wiecznych ma tylko wąskie grono specjalistów. Można by więc wysnuć wniosek, że na przełomie XIX i XX wieku, a więc w okresie, kiedy Europa tętni życiem, a belle époque ...