Pięć lat budowy, 180 mln dolarów, 500 metrów średnicy. Chińska Akademia Nauk poinformowała o położeniu ostatniego panelu ogromnej czaszy radioteleskopu FAST.

Radioteleskop FAST (ang. Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) znajduje się w  południowo-zachodniej części chińskiej prowincji Guizhou.  Oczekuje się, że teleskop jest rozpocząć działalność we wrześniu 2016 roku, ale zapewne miną dwa lub trzy lata, zanim będzie otwarty dla naukowców z całego świata. Badacze mają nadzieję, że będzie służył do badania fal grawitacyjnych i wzmocni globalną sieć nasłuchu życia pozaziemskiego, powiedział Zheng Xiaonian, zastępca szefa Narodowego Obserwatorium Astronomicznego.

Największy dotąd radioteleskop na świecie, znajdujący się w  Obserwatorium Arecibo, ma średnicę 305 metrów. Chiński radioteleskop składa się z 4400 pojedynczych aluminiowych trójkątnych paneli. Podobnie jak radioteleskop w Arecibo będzie wykorzystywał naturalne zagłębienie w krasowym terenie, co ma zapewnić wsparcie dla czaszy radioteleskopu. By zrobić miejsce dla tego gigantycznego urządzenia, radioteleskopu trzeba było wysiedlić ponad 9000 mieszkańców okolicy. Ponadto „oczyszczenie okolicy” wpłynie na minimalizację zakłóceń radiowych.

FAST będzie miał zdolność monitorowania jednocześnie dziewiętnastu odcinków nieba, podczas gdy Arecibo może monitorować tylko siedem. Stanie się najczulszym radioteleskopem pracującym w niskich częstotliwościach radiowych z pojedynczą czaszą na świecie.

China finishes contruction on its giant alien-hunting telescope