Zdaniem badaczy z grupy Applied Physics obserwatoria służące do wychwytywania i badania fal grawitacyjnych mogą także zająć się poszukiwaniem śladów pozaziemskich cywilizacji, podróżujących za pomocą technologii przyspieszenia ponadświetlnego, jak znany ze „Star Trecka” napęd warp.

11 lutego 2016 roku naukowcy pracujący w Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) poinformowali, że kilka miesięcy wcześniej, we wrześniu 2015 roku, udało im się wykryć fale grawitacyjne. To osiągnięcie było potwierdzeniem założenia poczynionego 99 lat wcześniej przez Alberta Einsteina w jego ogólnej teorii względności i otwarciem się astrofizyki na zupełnie inne obszary badań. Obserwacja fal powstających w oddziaływaniu grawitacyjnym dwóch obiektów o potężnej masie, może pomóc w badaniu wnętrza gwiazd neutronowych, wykrywaniu ciemnej materii czy też w odkrywaniu nowych cząsteczek, istniejących tylko w pobliżu supermasywnych czarnych dziur.

Jeśli przyjąć najnowszą koncepcję fizyków z zespołu Applied Physics, to narzędzia do badania fal grawitacyjnych mogą też przyczynić się do odkrycia aktywności inteligentnych istot pozaziemskich. Obserwatoria takie jak amerykańskie LIGO, europejskie Virgo czy japońskie KAGRA, zdaniem badaczy są w stanie wykrywać fale grawitacyjne stworzone przez masywne i zdolne do nagłego przyspieszenia statki kosmiczne, takie jak te, które znamy z fantastyki naukowej, przyspieszające ponad prędkość światła dzięki napędowi warp (spopularyzowanemu dzięki serialowi „Star Treck”). Tego typu pojazdy badacze określili jako RAMAcrafts – Rapid And/or Massive Accelerating spacecraft (szybki i/lub masywny przyspieszający pojazd kosmiczny). Według autorów możliwe jest stworzenie systemu, który sami nazywają RAMAcraft Detection And Ranging (RAMADAR). Zadaniem osiągalnym dla niego byłoby śledzenie całej Drogi Mlecznej (100-400 miliardów gwiazd) w poszukiwaniu sygnałów aktywności napędu warp.

Autorzy koncepcji to zespół badaczy z różnych ośrodków naukowych współpracujący w ramach niezależnej grupy badawczej Applied Physics. Badaniom przewodził Luke Sellers z University of California Los Angeles (UCLA), a pozostali autorzy pochodzą z Technion – Israel Institute of Technology (Haffa, Izrael), Lund University (Lund, Szwecja) i Carnegie Mellon University (Pittsburg, USA). Artykuł zatytułowany „Searching for Intelligent Life in Gravitational Wave Signals…” został na razie zaprezentowany w formie preprintu na https://arxiv.org/, a ma być opublikowany w czasopiśmie „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”.

Nazwa „RAMAcraft” inspirowana jest wydaną w 1973 roku powieścią Arthura C. Clarke’a „Spotkanie z Ramą” (polski przekład 1978). Fabuła powieści rozpoczyna się w 2130 roku, kiedy w wewnętrznej części Układu Słonecznego pojawia się ogromny statek kosmiczny nieznanego pochodzenia. W kierunku statku wysłana zostaje ekspedycja, a główna część akcji powieści to eksploracja Ramy (jak ludzie nazywają statek), dzięki której udaje się poznać różne aspekty funkcjonowania pozaziemskiej cywilizacji. Powieść Clarke’a upowszechniła koncepcję ogromnych pojazdów międzygwiezdnych, nazywanych czasem "worldships", w których podróżować mogą całe populacje wraz z ekosystemami.

W programie SETI NASA (Search for Extraterrestrial Intelligence – ang. poszukiwanie pozaziemskich inteligencji) takie ogromne statki kosmiczne są uznawane za obiekty, które potencjalnie będzie można wykryć, ponieważ – podobnie jak tzw. Megastruktury – najprawdopodobniej będą wytwarzały wystarczająco wyraźne technosygnatury.

Badania: Luke Sellers et al. Searching for Intelligent Life in Gravitational Wave Signals Part I: Present Capabilities and Future Horizons. Preprint 06.12.2022, https://arxiv.org/pdf/2212.02065.pdf

Opracowano na podstawie artykułu Gravitational Wave Observatories Could Search for Warp Drive Signatures opublikowanego na portalu https://www.universetoday.com/.

Pojazd kosmiczny wlatujący w nieokreślone pole w przestrzeni kosmicznej. Planeta na drugim planie.