Wspaniała wiadomość dotarła z kosmosu! Lądownik Philae, który od 12 listopada 2014 roku podróżuje na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko przebudził się z hibernacji

Sygnały dotarły do należącego do ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej) European Space Operations Centre w Darmstadt 13 czerwca o godz. 22:28. Ponad 300 pakietów danych zostało przeanalizowanych przez zespoły w Centrum Kontroli Lander z Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR).

Kierownik projektu Philae DLR, dr Stephan Ulamec, wyjaśnił, że Philae ma się dobrze. Pracuje w temperaturze -35º, ma do dyspozycji 24W i jest gotowy do działania. Teraz naukowcy czekają na następny kontakt. Istnieje jeszcze ponad 8000 pakietów danych w pamięci masowej lądownika, które powinny dać zespołowi DLR odpowiedź na pytanie: Co się działo z Philaem w ciągu ostatnich kilku dni na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Lądownik Philea bierze udział w misji Rosetta. Rosetta to sonda kosmiczna Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), której zadaniem było wejście na orbitę wokół jądra komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko i osadzenie na jej powierzchni lądownika. Sonda wykonuje badania in situ materii kometarnej oraz prowadzi obserwacje zmian aktywności komety podczas zbliżania się jej do peryhelium. Misja Rosetta jest misją kluczową w ramach realizowanego przez ESA programu badań kosmicznych Horizon 2000. W jej realizacji z ESA współpracują narodowe agencje kosmiczne z kilku krajów europejskich oraz NASA. Celem misji jest przeprowadzenie badań mających pomóc w poznaniu pochodzenia komet, powiązań między materią kometarną i materią międzygwiazdową oraz ich znaczenia dla powstania Układu Słonecznego.

W trakcie rozpoczętej w 2004 roku misji, sonda Rosetta wykonała obserwacje dwóch mijanych w bliskiej odległości planetoid – (2867) Šteins (w 2008 roku) i (21) Lutetia (w 2010 roku) – oraz dokonała przelotu obok Marsa i trzykrotnych przelotów obok Ziemi, w celu wykonania manewrów asysty grawitacyjnej. W sierpniu 2014 roku Rosetta dotarła w pobliże komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko i weszła na orbitę wokół jej jądra. Z pokładu sondy został uwolniony lądownik Philae, który po raz pierwszy w historii wylądował na powierzchni komety.

Lądownik Philae ma kształt otwartego z jednej strony heksagonalnego cylindra o średnicy około 1 m i wysokości 0,8 m z trójnożną podstawą. Konstrukcja wykonana jest głównie z włókna węglowego oraz z włókna węglowego połączonego z aluminium. Całkowita masa lądownika wynosi 97,9 kg, w tym 26,7 kg aparatury naukowej. Na pokładzie znajduje się 9 instrumentów naukowych i urządzenie wiertnicze zdolne do pobrania próbek gruntu z głębokości do 23 cm. Łączność lądownika Philae z Ziemią odbywa się za pośrednictwem orbitera Rosetta. System łączności składa się z pracującego w paśmie S nadajnika o mocy 1 W i dwóch anten mikropaskowych. Szybkość transmisji między lądownikiem a orbiterem wynosi 16 kilobitów na sekundę, z czego około 10 kilobitów na sekundę przypada na dane z instrumentów naukowych.

Fot. ESA/ATG medialab