Wpływ humoru na przekazywane wiadomości o polityce
Naukowcy udowodnili, że humor w przekazywanych wiadomościach wpływa na ich lepsze zapamiętywanie oraz częstsze dzielenie się informacjami przez odbiorców.
Amerykańskie wiadomości telewizyjne były z początku prezentowane przez surowych dziennikarzy, np. Waltera Cronkite’a czy Toma Brokawa. Informowali oni o ważnych wydarzenia z Ameryki i ze świata. Odbiorcy traktowali poważnych prezenterów jako wiarygodne źródło informacji. Pojawienie się programów komediowo-informacyjnych, prowadzonych przez takich artystów, jak Jon Stewart, Stephen Colbert czy John Oliver wzbudziło obawy, co do łączenia rozrywki i wiadomości. Niemniej czy połączenie humoru z newsami rzeczywiście może pomóc w informowaniu opinii publicznej?
Nowe badania sugerują, że humor może pomóc w informowaniu ludzi o polityce. Badanie przeprowadzone przez Annenberg School for Communication na University of Pennsylvania i School of Communication na Ohio State University wykazało, że w porównaniu z pozbawionymi humoru klipami z wiadomościami widzowie nie tylko częściej dzielą się wiadomościami przedstawionymi z humorem, ale także częściej zapamiętują ich treści.
„Aby demokracja działała, bardzo ważne jest, aby ludzie angażowali się w wiadomości i politykę oraz byli informowani o sprawach publicznych” - mówi Emily Falk, profesor komunikacji, psychologii i marketingu w Annenberg. „Chcieliśmy sprawdzić, czy humor wpłynie na to, że wiadomości będą bardziej istotne społecznie. Naszym celem było ustalenie, czy rozrywka zmotywuje ludzi do zapamiętywania i dzielenia się wiadomościami”.
Naukowcy zrekrutowali młodych dorosłych (w wieku 18-34 lata) do obejrzenia różnych klipów informacyjnych. Zaprojektowali je w taki sposób, aby niektóre kończyły się żartami, a inne nie. Oprócz zbierania danych o aktywności mózgu uczestników przy użyciu technologii fMRI (funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego), naukowcy przeprowadzili test pamięci, aby określić, ile informacji uczestnicy zachowali z oglądania wiadomości. Badacze poprosili również uczestników, aby odpowiedzieli na pytanie dotyczące prawdopodobieństwa udostępnienia klipów informacyjnych innym osobom.
Uczestnicy badania byli bardziej skłonni zapamiętywać informacje o polityce, gdy były one przekazywane w sposób humorystyczny, a nie w sposób pozbawiony rozrywki. Dodatkowo byli bardziej skłonni do dzielenia się w internecie śmiesznymi informacjami. Odkrycia pokazują również, że humorystyczne wiadomości wywołały większą aktywność w obszarach mózgu związanych z myśleniem o tym, co myślą i czują inni ludzie – co pokazuje społeczny charakter komedii.
„Nasze odkrycia pokazują, że humor stymuluje aktywność w obszarach mózgu, które są związane z zaangażowaniem społecznym. Dodatkowo humor poprawia pamięć faktów politycznych i zwiększa skłonność do dzielenia się informacjami politycznymi z innymi” – mówi Jason Coronel, adiunkt ds. komunikacji na Ohio State University. „Jest to istotne, ponieważ media rozrywkowe stały się ważnym źródłem wiadomości politycznych, zwłaszcza dla młodych dorosłych. Nasze wyniki sugerują, że humor może zwiększyć wiedzę o polityce”.
Opracowano na podstawie:
https://phys.org/news/2021-01-news-humor-young-adults.html