Jesteś tutaj

Submitted by RK on śr., 01/17/2018 - 16:51, last updated on śr., 01/17/2018 - 16:51
kartka z nutami leżąca na klawiszach fortepianu
22.10.2021

O cieszyńskich kantatach, które dostały drugie życie

Muzyka protestancka na Śląsku, w dodatku w Cieszynie, to niezwykle ciekawy, choć niszowy temat, którym zajmuje się dr Zenon Mojżysz z Instytutu Nauk o Sztuce Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pracuje on obecnie nad wydaniem i krytycznym opracowaniem dzieł muzycznych, z którymi wiąże się ciekawa historia. Odnalezione po latach, dziś mogą być na nowo wykonywane. To żywa muzyka, dzięki której możemy doświadczyć wspólnoty z naszymi poprzednikami sprzed wieków, ludźmi, o których niemal nikt...

Plakat 19. edycji seminarium „Problem granic w filozofii i nauce”
16.03.2018

Wykład „Bezcenny dar improwizacji”

Referat zatytułowany „Bezcenny dar improwizacji” wygłosi prof. dr hab. Marek Dyżewski, eseista muzyczny, rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu w latach 1990–1994.

Prof. Dyżewski tak streszcza swoje wystąpienie:
„Teoretyczne traktaty, których przedmiotem jest muzyczna improwizacja, koncentrują się zwykle na jej stronie technicznej. Dlatego proponowane przez ich autorów definicje ujmują jedynie niektóre aspekty improwizowanych tworów, a...

Źródło: domena publiczna – pixabay.com
17.01.2018

Miles Davis nie był Mozartem. Jak działają mózgi muzyków jazzowych i klasycznych

Osobie niezwiązanej profesjonalnie z muzyką wydawać się może, że dla zawodowca nie powinno być wielkim wyzwaniem przeskakiwanie między gatunkami, takimi jakimi są jazz i muzyka klasyczna, okazuje się, że nie jet to jednak tak proste nawet dla osób, które mają za sobą lata doświadczeń muzycznych. Słynny pianista jazzowy Keith Jarrett zapytany kiedyś, czy byłby zainteresowany przygotowaniem koncertu, na którym grałby i jazz, i muzykę klasyczną, odpowiedział: – Nigdy, to...