kognitywistyka
![<a href="https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/wnetrze-pustego-laboratorium-naukowego-z-nowoczesnym-sprzetem-przygotowanym-do-leczenia-innowacji-nerwowych-system-wykorzystujacy-zaawansowane-technologicznie-i-mikrobiologiczne-narzedzia-do-badan-naukowych-w-laboratorium-neurologicznym_17787249.htm#query=badanie%20eeg&position=25&from_view=search&track=ais">Obraz autorstwa DCStudio</a> na Freepik obraz mózgu na ekranie](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/wnetrze-pustego-laboratorium-naukowego-z-nowoczesnym-sprzetem-przygotowanym-do-leczenia-innowacji-nerwowych-system-wykorzystujacy-zaawansowane-technologicznie-i-mikrobiologiczne-narzedzia-do-badan-naukowych-w-la.jpg?itok=11l4-B2d&c=95866e7b95aa4c115fcedf9c93e43c6a)
„Pizza była zbyt gorąca, żeby krzyczeć”
Jednym z zainteresowań naukowca z UŚ jest semantyka kognitywna, która łączy w sobie elementy językoznawstwa, filozofii i psychologii. Jej główną tezą jest stwierdzenie, że gramatyki języków naturalnych odzwierciedlają procesy poznawcze (m.in. związane z uwagą, pamięcią czy sposobem postrzegania świata).
– Zwykle semantykę kognitywną wiąże się z tzw. hipotezą ucieleśnienia czy z poznaniem ucieleśnionym. W badaniach szczególnie interesuje mnie hipoteza symulacji ucieleśnionej – mówi dr...
![Tydzień Mózgu w Katowicach 2018 Tydzień Mózgu w Katowicach 2018](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/tydzien_mozgu_2018.jpg?itok=Zje9zXG3&c=ddd02db00ca3783f556900a484b6cff9)
Światowy Tydzień Mózgu 2018
Wydarzenie to ma na celu promowanie wiedzy z zakresu neurobiologii, kognitywistyki oraz psychologii i jest adresowane do studentów, uczniów oraz osób, które interesują się możliwościami i ograniczeniami naszego „komputera pokładowego”. Informacje na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu i umysłu zostaną przedstawione uczestnikom w ciekawej, popularnonaukowej formie. Wykłady mają charakter otwarty i odbywają się o godz. 17.30 w sali konferencyjnej CINiBA (Katowice, ul....
![18. edycja seminarium „Problem granic w filozofii i nauce” 18. edycja seminarium „Problem granic w filozofii i nauce”](https://przystaneknauka.us.edu.pl/sites/default/files/styles/ikona/public/field/image/18._edycja_granice_poznania_1.jpg?itok=5LiWB_tZ&c=25056cf347afc82f5afc8d82e4fef7df)
Wykład „Stopnie dostępności obiektów matematycznych”
Referat zatytułowany „Stopnie dostępności obiektów matematycznych” wygłosi prof. dr hab. Jerzy Pogonowski z Zakładu Logiki i Kognitywistyki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Prof. Pogonowski tak streszcza swoje wystąpienie:
„Chcemy podzielić się ze słuchaczami refleksjami na temat tego, które obiekty matematyczne są łatwiej, a które trudniej dostępne poznawczo. Rozumiemy przy tym ową dostępność jako...