samoloty
Kolejny wynalazek poprawiający trwałość elementów silnika samolotu
Dr Jacek Krawczyk oraz dr hab. Włodzimierz Bogdanowicz, prof. UŚ z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach są autorami rozwiązania, dzięki któremu będzie można poprawić proces produkcji łopatek turbiny gazowej, stosowanej przede wszystkim w silnikach lotniczych i generatorach energetycznych. Taka łopatka wirująca w gorącej sekcji turbiny występuje najczęściej w postaci monokrystalicznej i jest wykonana z nadstopu na bazie niklu. Musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne i wysokie temperatury....
Jak sprawić, by elementy silnika samolotu były jeszcze trwalsze?
Łopatki, o których mowa, wykonane są w postaci monokrystalicznej z nadstopu na bazie niklu. To trwały materiał, który charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi. Jest odporny zarówno na wysokie temperatury, jak i na działanie agresywnego środowiska. Nic dziwnego, że sprawdza się doskonale przy wytwarzaniu elementów silnika lotniczego, które są narażone na mechaniczne uszkodzenia, temperatury rzędu 1300–1400°C czy działanie wielu niekorzystnych czynników chemicznych,...
Jak wygląda awaryjne lądowanie samolotu?
Wyobraź sobie, że lecisz samolotem i nagle orientujesz się, że z maszyną jest coś nie tak. Być może czujesz szarpanie lub wstrząsy, a może poczułeś unoszący się dym. Kapitan wchodzi do systemu nagłośnieniowego, aby oznajmić, że samolot wykonuje awaryjne lądowanie.
Co dzieje się później? Jakie opcje mają piloci i jakich procedur muszą przestrzegać podczas lądowania awaryjnego?
Awaryjne lądowanie – kiedy?
Według kapitana Jacka Netskara, przewodniczącego...