mózg
Czy mózg jest potrzebny do uczenia się?
Zjawisko uczenia się wśród zwierząt to skomplikowany i różnorodny proces zależny od wielu czynników występujących nie tylko na poziomie międzygatunkowym, ale także wewnątrzgatunkowym, a nawet indywidualnym. Plastyczność repertuaru behawioralnego jest cechą wyróżniającą wszystkie zwierzęta i ma zasadnicze znaczenie dla ich ogólnego sukcesu ewolucyjnego. Wyróżnia się wiele mechanizmów, które mogą kształtować plastyczność behawioralną, ale wpływ wcześniejszych doświadczeń, czyli tworzenie...
Nanocząstki, które mogą pomóc w leczeniu guza mózgu
Rak mózgu to jeden z najgroźniejszych nowotworów – chociaż nie najczęstszy, ale cechujący się bardzo wysoką umieralnością. Tylko w Polsce w 2020 roku zdiagnozowano 2936 przypadków guza mózgu, z czego 2494 przypadki w tym samym roku okazały się śmiertelne. W Australii – gdzie prowadzone były opisywane tu badania – w 2022 roku zdiagnozowano 1917 przypadków, na raka mózgu zmarło wówczas 1525 osób. Szacuje się, że szansa na przeżycie 5 kolejnych lat po diagnozie wynosi w Australii 23 procent, w...
„Pizza była zbyt gorąca, żeby krzyczeć”
Jednym z zainteresowań naukowca z UŚ jest semantyka kognitywna, która łączy w sobie elementy językoznawstwa, filozofii i psychologii. Jej główną tezą jest stwierdzenie, że gramatyki języków naturalnych odzwierciedlają procesy poznawcze (m.in. związane z uwagą, pamięcią czy sposobem postrzegania świata).
– Zwykle semantykę kognitywną wiąże się z tzw. hipotezą ucieleśnienia czy z poznaniem ucieleśnionym. W badaniach szczególnie interesuje mnie hipoteza symulacji ucieleśnionej – mówi dr...
Strony
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »