Jesteś tutaj

W ciągu ostatnich 10 miesięcy wiele krajów ogłosiło szeroko zakrojony projekt, którego celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Oprócz zwiększenia udziału czystych i odnawialnych źródeł w produkcji energii, ich plan nakierowany jest na wycofanie z użycia samochodów napędzanych paliwami kopalnianymi. Nie da się tego oczywiście zrobić z dnia na dzień. Oto lista 7 krajów, które planują przejście na czyste i oszczędne technologie.

Norwegia (2025)

Norwegia ogłosiła plan wprowadzenia "podatku od zanieczyszczeń", którego celem jest przekonanie obywateli do przejścia na pojazdy o niskiej lub zerowej emisji. Do 2025 roku całkowicie zakazane zostanie poruszanie się samochodami napędzanymi ropą i benzyną, a w sprzedarzy będą wyłącznie samochody w 100 procentach elektryczne lub takie z wbudowanym systemem hybrydowym. Każdy sprzedany wcześniej samochód na paliwa kopalniane sprzedany przed tym terminem będzie wycofany z użytku albo będzie musiał być przerobiny na pojazd hybrydowy albo napędzany biopaliwami.
- Do 2030 roku samochody dostawcze, 75 procent długodystansowych autobusów i 50 procent nowych ciężarówek musi spełniać standard zerowej emisji. Do 2030 roku także 40% statków żeglugi przybrzeżnej ma być napędzane biopaliwami albo cechować się niską lub zerową emisją. 

Niemcy (2030)

W 2016 roku Bundesrat - Rada Federalna Niemiec w której przedstawicielstwo mają wszystkie kraje związkowe Niemiec - przyjęła uchwałę zakazującą używania silników spalinowych do 2030 roku. Taki zakaz oznaczałby, że obywatele Niemiec mogliby korzystać wyłącznie z silników elektrycznych albo napędzanych paliwem opartym na wodorze. Uchwała zobowiązuje także władze niemieckie do wywierania wpływu na swoich partnerów w Brukseli, żeby polityka zerowej emisji objęła do 2030 roku rejestrację samochodów w całej Unii Europejskiej.

Dla Niemiec przejście na czystą i odnawialną energię jest ważnym i wyraźnym celem. W pierwszej połowie 2017 roku juz 35 procent energii pochodziło w tym kraju ze źródeł odnawialnych. Plan zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 40 procent do 2020 roku i o 95 procent do roku 2050. Do 2020 roku Niemcy planują także zamknięcie wszystkich swoich elektrowni atomowych.

Indie (2030)

Do 2030 roku po ulicach Indii będą jeździły wyłącznie samochody elektryczne - twierdzi Piyush Goyal, Minister Kolejnictwa i Węgla w indyjskim rządzie:
- Zamierzamy wprowadzić do produkcji pojazdy elektryczne na nieznaną dotąd skalę. Podobnie jak udało się to z UJALA (programem powszechnego przejścia na technologię LED w oświetleniu), pojazdy elektryczne będą wstanie zagospodarować całość potrzeb rynkowych. Do 2030 roku całkowicie wycofamy sprzedaż samochodów napędzanych silnikiem beznynowym lub dieselem.

Francja (2040)

Francuzi ogłosili niedawno, że do 2040 roku wprowadzą całkowity zakaz sprzedarzy samochodów na beznzynę i ropę. Trudno o inną decyzję, bo rząd Emanuela Macrona włącza się w ten sposób w dążenia, których cel zarysowała konferencja klimatyczna ONZ, która w 2015 roku odbyła się w Paryżu. Francja, podobnie jak inne wymienione wcześniej kraje, zamierza stopniowo ograniczać udział w rynku pojazdów napędzanych paliwami kopalnianymi.

- Stawiamy sobie za cel by do 2023 roku dysponować, jak naród, flotą 2,4 miliona elektrycznych i hybrydowych pojazdów. Chcemy też zwiększyć udział silników napędzianych NGV (spalających gazy ziemne z wyższą wydajnością niż LPG) oraz biopaliw mieszanych z benzyną i diselem - wyjaśnia przedstawiciel Ministerstwa Ekologii, Zrównoważonego Rozwoju i Energii.

Wielka Brytania (2040)

Także na Wyspach Brytyjskich do 2040 roku ma zostać wprowadzony całkowity zakaz posługiwania się samochodami osobowymi i towarowymi z silnikami na benzynę i ropę. Decyzja nie wynika tym razem z idealistycznych założeń międzynarodowych porozumień, ale ze zdiagnozowanego poważnego zagrożenia zdrowia publicznego, które powoduje tlenek azotu, uwalniany do atmosfery przy spalaniu węgla, ropy, benzyny i gazów naturalnych. 

Pod tym względem uprzemysłowione obszary Wielkiej Brytanii rzeczywiście mieszczą się w niechlubnej czołówce europejskiej. Dlatego brytyjski rząd przeznaczył na rozwiązanie tego problemu ponad 3 miliardy funtów na walkę z różnymi zanieczyszczeniami, z czego duży procent przeznaczony jest na rozwiązanie problemów z zanieczyszczeniem powietrza.

Chiny i Holandia

Jeszcze dwa kraje zapowiadają zdecydowane kroki w omawianym zakresie. Chiny i Holandia, bo o nich mowa, nie przedstawiły jeszcze szczegółowych planów, ale przedstawiciele obu krajów już publicznie ogłosiły, że zamierzają dążyć do całkowitego wycofania z dróg pojazdów napędzanych paliwami kopalnianymi. Szczególnie ważna wydaje się w tym przypadku deklaracja Chin, które są w tej chwili największym rynkiem aut na świecie. Zmiany, które zajdą w Chinach będą więc miały wpływ na ogólnoświatowe trendy i mogą przeważyć długo przez wielu oczekiwaną, choć przez wielu ekonomistów krytykowaną, zmianę.

Opracowano na podstawie artykułu 7 countries are banning fossil fuel-based cars, opublikowanego na portalu Dailyaccord.com.

Wprowadzenie zakazu sprzedaży lub w ogóle używania samochodów napędzanych przez paliwa kopalniane jest zwykle częścią szerszego programu przejścia na czystsze i oszczędniejsze źródła energii. Foto: Pixabay.com (domena publiczna)