Jesteś tutaj

Submitted by RK on pon., 06/06/2022 - 23:21, last updated on pon., 06/06/2022 - 23:21
grupa dzieci i nauczycielka
16.08.2023

Jak wygląda nauczanie języka polskiego za granicą?

W ramach konkursu „Swoboda badań” Inicjatywy Doskonałości Badawczej dr hab. Anna Szafrańska, prof. UŚ z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przeprowadziła badania dotyczące funkcjonowania pedagogów i pedagożek pracujących poza granicami naszego kraju – w Czechach, Rumunii i Litwie.

Misja – polskość

Naukowczyni początkowo nie zajmowała się pedagogiką międzykulturową. Kiedy zaczynała pracę na Uniwersytecie Śląskim, interesowała...

pusta klasa, na krześle wisi maseczka
18.08.2022

Żyjemy w społeczeństwie ryzyka

Dr Karina Leksy z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, liderka projektu pn. „Alfabetyzm zdrowotny dyrektorów/wicedyrektorów szkół w czasie pandemii COVID-19” finansowanego z konkursu pn. „Horyzont Postcovidowy” Inicjatywy Doskonałości Badawczej, wraz z zespołem bada zdrowie oraz radzenie sobie ze stresem dyrektorów i wicedyrektorów szkół w czasie pandemii. Badania kwestionariuszowe prowadzone są w kilkudziesięciu krajach na całym świecie przez ponad stu naukowców w...

Smutna dziewczyna siedzi sama w szkolnej ławce
26.05.2022

Co trzecia młoda osoba nie czuje się w szkole bezpieczna

Badania przeprowadzone w 13 krajach Europy i Azji pokazują, że duża część nastolatków odczuwa zagrożenie i niepokój, kiedy jest w szkole. Badania w postaci ankiety wypełniło w sumie 21 688 uczniów w wieku od 13 do 15 lat. Ankietę wypełniali uczniowie w Finlandii, Norwegii, Litwie, Grecji, Indiach, Indonezji, Iranie, Izraelu, Japonii, Chinach, Singapurze, Wietnamie i Rosji.

Odsetek osób nie czujących się bezpiecznie w szkole w poszczególnych krajach był bardzo odmienny: u dziewczynek...