Jesteś tutaj

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej nie zawsze są doceniani w swojej pracy, mimo iż wykonują bardzo ważne zadanie w systemie kształcenia zintegrowanego, które polega na wspieraniu całościowego rozwoju dziecka i przygotowaniu go do dalszej nauki w szkole.

okładka książki „(Auto)refleksja nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Wgląd w praktykę”
Autor:
Beata Oelszlaeger-Kosturek
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Miejsce i rok wydania:
Katowice 2020

Kształcenie zintegrowane charakteryzuje się wieloaspektową aktywnością dziecka, nie zaś klasyczną lekcją szkolną. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej starają się aktywizować ucznia na różnych polach i stale monitorują jego rozwój. Przed nauczycielami postawiono szereg zadań, m.in. rozpoznawanie możliwości uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, posługiwanie się twórczymi rozwiązaniami przydatnymi do realizacji treści podstawy programowej, organizowanie zajęć, a także planowanie procesu wychowania.

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego została wydana monografia „(Auto)refleksja nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Wgląd w praktykę” autorstwa dr hab. Beaty Oelszlaeger-Kosturek, prof. UŚ z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Publikacja jest efektem kilkunastoletniej pracy autorki w charakterze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, wielu lat obserwacji oraz przemyśleń o tej profesji w kontekście własnej pracy nauczyciela akademickiego – w odniesieniu do pracy nauczycieli na obserwowanych zajęciach edukacyjnych w klasach I–III oraz opinii zasłyszanych od samych nauczycieli.

Autorka podjęła próbę ukazania nowego ujęcia refleksji i autorefleksji nauczyciela nie tylko jako badania w działaniu, lecz także jako działania w badaniu. Nauczyciele podobnie jak uczniowie, rodzice, osoby decyzyjne i zarządzające systemem edukacji są uczestnikami tej edukacji. Celami przeprowadzonych badań było zdiagnozowanie stanu wiedzy i umiejętności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w związku z autorefleksją w pracy pedagogicznej oraz odniesienie wyników badań do własnej pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, kształcącego studentów pedagogiki – przyszłych nauczycieli. W monografii znalazły się wyniki sondażu diagnostycznego przeprowadzonego w latach 2018–2019 wśród 468 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (466 kobiet i 2 mężczyzn) ze szkół województwa śląskiego.

Źródła: