Jesteś tutaj

Najnowsze wpisy

Jak opanować gramatykę

Gramatyka odgrywa zasadniczą rolę w przyswojeniu solidnych podstaw języka docelowego. Zanim jednak zagłębisz się w jej reguły, musisz najpierw zaznajomić się z gramatykę rodzimego języka, by przypomnieć sobie takie podstawowe pojęcia, jak:
Rzeczownik - może być osobą, miejscem, rzeczą lub pomysłem. Przykłady to: Henry, Londyn, dom.
Przymiotnik - służy do opisu rzeczownika, np.: ładny wazon, profesjonalny wykonawca lub szybka trasa.
Określniki  - czyli zmora uczących się. Do określników zaliczamy rodzajniki oraz  przymiotniki wskazujące typy this/that w angielskim, celui/celle we francuskim czy esta/este w hiszpańskim, ten/tamten w języku polskim. Określniki wyrażają specyfikę rzeczownika, np. jego policzalność lub niepoliczalność.
Przyimek - opisuje związek pomiędzy dwoma lub więcej elementami zdania,  odnosząc się często do czasu  lub przestrzeni. Przykłady przyimków:  około, przed, po, za
Czasownik - opisuje czynność w zdaniu w odniesieniu do czasu i trybu (pytania, rozkazy, zdania twierdzące, tryb dokonany/niedokonany)

Nauka w kontekście

O korzyściach z nauki w kontekście wspominałam już wiele razy. Teraz nadszedł czas na bardziej szczegółowe rozwinięcie tego wątku.

Wszyscy adepci (i nie tylko) wybranego języka obcegomogą zoptymalizować naukę słownictwa i gramatyki poprzez kontekstowe, autentyczne zdania, czyli takie, jakimi w rzeczywistości posługują się native speakerzy. Obranie łatwiejszej drogi, tj. wyizolowanie słówek, zapisanie np. na fiszkach i uczenie się ich na pamięć, jest – na dłuższą metę – szkodliwą techniką, której dłuższe stosowanie prowadzi często do zapominania słówek lub ich niewłaściwego stosowania. Oczywiście sama idea fiszek językowych nie jest zła, ale muszą być one odpowiednio przygotowane, by zminimalizować wspomniane zagrożenia. Jak? Właśnie dzięki umieszczaniu słówek w kontekście, w prawdziwych, codziennych użyciach, co nie wyklucza ani formy audiowizualnej, ani też audialnej.

A jak możesz szukać i uczyć się skutecznie słownictwa? Oto kilka wskazówek dotyczących znajdowania, używania i tworzenia kontekstu:

• Ucz się słów tematycznie. Pomaga to w tworzeniu skojarzeń;

Jak stworzyć własną strategię do nauki języka?

1. Gdy już wiadomo, jakiego języka będziesz się uczyć (zob. poprzedni wpis), warto zastanowić się nad rozwojem czterech podstawowych umiejętności koniecznych do sprawnego posługiwania się nim: słuchania, mówienia, czytania i pisania. Wszystkie te umiejętności wymagają znajomości słownictwa i gramatyki. Dlatego przed rozpoczęciem nauki, upewnij się, że masz dostęp do materiałów, obejmujących każdy z obszarów. Na przykład możesz użyć książki, aby ćwiczyć czytanie i pisanie, nagrania audio do ćwiczeń ze słuchu, grup konwersacyjnych w szkołach językowych lub partnera (także przez komunikatory internetowe), aby ćwiczyć mówienie. Zastanów się, na której umiejętności chcesz skupić się najbardziej. Czytanie jest kluczowe dla nabycia słownictwa, ale jeśli zaczynasz naukę języka z zupełnie innym alfabetem niż Twój rodzimy, powinieneś najpierw zacząć uczyć się mówić, aby uniknąć uczucia bycia przytłoczonym. Jeśli Twoim głównym celem jest prowadzenie rozmów z native speakerami, powinieneś położyć większy nacisk na mówienie i słuchanie. Pomyśl i wizualizuj konkretne działania, które chciałbyś móc wykonać w języku docelowym, jak np.

Jeśli język to jaki?

globe-world flags


Dzisiejszym wpisem chciałabym zainaugurować cykl poświęcony podstawowym pytaniom i problemom, z którymi borykamy się, rozpoczynając naukę języka obcego, nieważne, czy ma to być nasz pierwszy czy kolejny już język: jak się go uczyć, gdzie szukać wartościowych treści i jak podejść do nauki strategicznie, by zwiększyć skuteczność naszej pracy.
 Nauka języka to ZAWSZE długoterminowe zobowiązanie, dlatego tym ważniejszy jest wybór akurat tego języka, który do nas w jakiś sposób "przemawia" i przez to zmotywuje do pracy. Jak go znaleźć? Można to zrobić np. odpowiadając na poniższe pytania:
1. Czy interesuje mnie kultura, którą dany język reprezentuje? 

Po przyimkach ich poznacie

Jedną z największych zmor uczących się języków obcych, oprócz sławnych rodzajników, są przyimki, występujące w sąsiedztwie czasowników, przymiotników, rzeczowników czy przysłówków, a zatem zwroty typu: delight in, essayer de, preocuparse por itp. Z własnego doświadczenia i rozmów z innymi wiem, że to nie lada orzech do zgryzienia, a na domiar złego orzech, po którym native speakerzy od razu poznają cudzoziemca (nawet jeśli ów szczęśliwiec wyzbył się rodzimego akcentu i posiada bardzo duży zakres słownictwa). Da się jednak owo "poznanie" chociaż w pewnym stopniu ograniczyć. Jak? Podzielę sie paroma wskazówkami, które pomogły mi  w znacznym stopniu opanować przyimki w miarę przyjemny i lekki sposób:

Strony

Blogujesz?

Jesteś studentem, doktorantem lub pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego?
Podziel się swoją pasją i zainteresowaniami! Prowadź blog naukowy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie atrakcyjne szablony. Oprócz artykułów możesz dodawać zdjęcia, rysunki, filmy, linki.

Rejestracja konta do prowadzenia blogu jest możliwa tylko dla użytkowników adresu uniwersyteckiego: *****@us.edu.pl

Zanim założysz konto, zapoznaj się z regulaminem

Najpopularniejsze wpisy

09.03.2015

Jak wyznaczyć datę Wielkanocy

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki
06.02.2015

Skąd wzięło się słowo frajer?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Florysta

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Co to jest sedes?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
19.04.2015

Uwagi wstępne dotyczące interpretacji tekstu literackiego przez pryzmat psychologii analitycznej

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury
11.03.2015

Niebawem zaćmienie Słońca

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki

Blogerzy

Obrazek użytkownika Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Blog prowadzony przez pracowników i doktorantów Zakładu Astrofizyki i Kosmologii Uniwersytetu Śląskiego.

Wpisy: 5
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Archetypowe oblicza literatury

Julian Strzałkowski

Nazywam się Julian Strzałkowski i studiuje filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Interesuję się psychologią analityczną, która jest bazą moich...

Wpisy: 3
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika josapa_721

Joanna Sapa

Jestem studentką II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie...

Wpisy: 10
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego. Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania...

Wpisy: 16
Przejdź na bloga