Jesteś tutaj

Najnowsze wpisy

Sztuka działania dla nauczania

working in a group


Pisałam już o stylach uczenia się i naturalnych cechach charakteru, takich jak intro- czy ekstrawertyczność, ale ludzie różnią się nie tylko tym, jak szybko się uczą bądź w jaki sposób przetwarzają informacje. Różni nas także indywidualne, specyficzne „nastawienie” do otrzymywanych informacji. I tak Dawid Kolb1 wyróżnia cztery odrębne podejścia, za pomocą których działamy: 

 

  •  teoretyczne
  •  refleksyjne
  •  aktywne 
  • pragmatyczne

 

Te cztery różne schematy postępowania określają nasze preferencje w zakresie uczenia się, a każdy z nich ma zarówno wady, jak i zalety. 

• Podejście teoretyczne

Nauka czytania

reading_and_glasses

Czytanie – obok słuchania – jest drugą czynnością, która ma ogromny udział w procesie uczenia się. Jak się jednak okazuje, nasz mózg wcale nie jest „stworzony” do czytania. Dlatego też podejmowane są liczne badania, mające na celu zbadanie mechanizmów, które decydują o tym, że niektórzy z nas potrafią czytać bardzo szybko i sprawnie, a inni – nie. Nauka czytania wymaga licznych ćwiczeń., a uzyskane w ich wyniku rezultaty dowodzą tylko, jak elastyczny jest nasz mózg, który potrafi nauczyć się czynności dla siebie obcych. Nie wystarczy bowiem czytać dla samego czytania, trzeba jeszcze to, co się czyta, zrozumieć i zapamiętać, by móc nabytą wiedzę w odpowiednim czasie wykorzystać. Bez względu na to, czy czytamy w języku rodzimym czy obcym, proponuję zestaw zasad , jakimi warto się posłużyć, by uczenie się przez czytanie było skuteczne i efektywne. Oto wspomniane zasady:

1. Daj sobie czas na właściwe przygotowanie się do czytania, bądź zrelaksowany. Nie czytaj, gdy jesteś zmęczony, senny lub poirytowany

Mój typ

industry


W uprzednim wpisie starałam się zachęcić do zmiany postawy i podejścia do nauki języków obcych. W obecnym – chciałabym nieco rozwinąć ów temat w oparciu o indywidualne strategie (style) uczenia się. Znając własne preferencje i ograniczenia, każdy może uczyć się w sposób, który mu najbardziej odpowiada i osiągać dzięki temu wspaniałe rezultaty, słowem każdy może nauczyć się wszystkiego, o ile pozna ku temu własne neurologiczne narzędzia:
1) wzrokowcy – osoby o dominacji wzrokowej uczą się, patrząc, czyli:
• w rozmowie są w pełnym kontakcie wzrokowym z rozmówcą
• prowadzą bardzo staranne notatki, czytelne i kolorowe
• najchętniej uczą się przez czytanie, podkreślanie, robienie kolorowych notatek, schematów i map myśli
• wolą pisać niż mówić 
• zwracają uwagę na szczegóły wizualne rzeczywistości
• kiedy się nudzą – chętnie rysują, piszą, przeglądają książkę 
• w czasie uczenia się lubią spokój i porządek wokół siebie, ciszę. 
• pamiętają, gdzie coś było napisane w książce 
• w sytuacji stresującej mogą mieć kłopoty z mówieniem,

O postawie słów parę

motivation


W paru wcześniejszych wpisach wspominałam o immersji językowej jako motywacji służącej do nauki języka. Jak jednak działać, by w ogóle chciało się nam otworzyć książkę lub posłuchać podcastu w tym danym języku? Trzeba zadbać o właściwe nastawienie, kontrolując swoje myśli i przekonania:
1. Wersja pierwsza może obejmować utyskiwanie i marudzenie typu „Ale to nudne”, „To nie do ogarnięcia”, „Po co mi to w ogóle jest”... 
2. W wersji drugiej jesteśmy ciekawi nowego, pojawia się konkretny cel i zapał do uczenia się.

N A J, czyli NAJLEPSZE AKTUALNE JĘZYKARIUM w trzech odsłonach

map of spain

Część 3: Język hiszpański

Wreszcie nadszedł czas na hiszpański. Pomimo, że jest to drugi na świecie – po chińskim – najpowszechniej używany język (tzn. posługuje się nim blisko 480 milionów ludzi), znalazłam najmniej ciekawych pomocy i źródeł internetowych. Oto te, które najbardziej pomogły mi w nauce hiszpańskiego (kolejność - jak w przypadku dwóch poprzednich języków - przypadkowa):

Strony

Blogujesz?

Jesteś studentem, doktorantem lub pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego?
Podziel się swoją pasją i zainteresowaniami! Prowadź blog naukowy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie atrakcyjne szablony. Oprócz artykułów możesz dodawać zdjęcia, rysunki, filmy, linki.

Rejestracja konta do prowadzenia blogu jest możliwa tylko dla użytkowników adresu uniwersyteckiego: *****@us.edu.pl

Zanim założysz konto, zapoznaj się z regulaminem

Najpopularniejsze wpisy

09.03.2015

Jak wyznaczyć datę Wielkanocy

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki
06.02.2015

Skąd wzięło się słowo frajer?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
19.04.2015

Uwagi wstępne dotyczące interpretacji tekstu literackiego przez pryzmat psychologii analitycznej

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury
06.02.2015

Florysta

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Co to jest sedes?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
15.07.2015

Destrukcyjny aspekt animy w "Balladzie w kolorze fioletowym" Wacława Bojarskiego

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury

Blogerzy

Obrazek użytkownika Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Blog prowadzony przez pracowników i doktorantów Zakładu Astrofizyki i Kosmologii Uniwersytetu Śląskiego.

Wpisy: 5
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Archetypowe oblicza literatury

Julian Strzałkowski

Nazywam się Julian Strzałkowski i studiuje filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Interesuję się psychologią analityczną, która jest bazą moich...

Wpisy: 3
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika josapa_721

Joanna Sapa

Jestem studentką II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie...

Wpisy: 10
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego. Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania...

Wpisy: 28
Przejdź na bloga