Jesteś tutaj

Najnowsze wpisy

Kilka słów o blogu

Celem utworzenia bloga za pośrednictwem portalu Uniwersytetu Śląskiego „Przystanek Nauka” jest przede wszystkim popularyzacja naszych działań na polu badawczym oraz podzielenie się z czytelnikami naszą pasją. Mamy nadzieję wpisać się w ten sposób w rzetelną debatę naukową, ale także publiczną na tematy bardziej, a czasami mniej popularne i aktualne.

Nasze wpisy będą formą pośrednią między artykułem naukowym a publicystyką, dlatego mamy nadzieję zainteresować nimi nie tylko specjalistów z dziedziny, ale także amatorów i osoby luźno zainteresowane polityką i sprawami publicznymi.

Osoby zainteresowane współpracą z nami zachęcamy do kontaktu.

Słucham, więc rozumiem

W dzisiejszym wpisie pragnę poświęcić nieco uwagi umiejętności słuchania. Może ona okazać się dość trudna do przećwiczenia, ponieważ podczas słuchania oczekuje się od nas nie tylko samego rozumienia, ale też interpretacji treści. Natomiast w trakcie rozmowy, prócz rozumienia ze słuchu, trzeba też sensownie odpowiadać, należy więc wykazać się podzielnością uwagi. Braki w tych umiejętnościach mogą okazać się frustrujące, zwłaszcza jeśli potrafisz mówić, czytać i pisać bez znaczących problemów. Na szczęście istnieje kilka metod na przećwiczenie słuchania:

Zanurzenie w języku

W dzisiejszym wpisie, kontynuując poniekąd, wcześniejszą tematykę, poruszę kwestię nauki poprzez "zanurzenie" w kontekście, czyli tzw. immersję językową. Jako osoba entuzjastycznie podchodząca do opanowania języka obcego – a zakładam, że tak jest skoro czytasz tego bloga – nie musisz od razu wyjeżdżać zagranicę, by stworzyć odpowiednią (czytaj: sprzyjającą) atmosferę do nauki. Wypróbuj kilka poniższych sugestii, dzięki którym Twoja immersja będzie kompletna:

1. Czytaj gazety, czasopisma i książki w języku docelowym. Niektóre z nich mogą być dostępne bezpłatnie w Internecie, za  inne będziesz musiał zapłacić. Zanim skorzystasz z Amazon.com, spróbuj poszukać bezpłatnych materiałów w lokalnej bibliotece. Zdarza się też, że księgarnie chcąc pozbyć się starszych zbiorów, sprzedają je za bezcen lub oddają za darmo; 

Jak opanować gramatykę

Gramatyka odgrywa zasadniczą rolę w przyswojeniu solidnych podstaw języka docelowego. Zanim jednak zagłębisz się w jej reguły, musisz najpierw zaznajomić się z gramatykę rodzimego języka, by przypomnieć sobie takie podstawowe pojęcia, jak:
Rzeczownik - może być osobą, miejscem, rzeczą lub pomysłem. Przykłady to: Henry, Londyn, dom.
Przymiotnik - służy do opisu rzeczownika, np.: ładny wazon, profesjonalny wykonawca lub szybka trasa.
Określniki  - czyli zmora uczących się. Do określników zaliczamy rodzajniki oraz  przymiotniki wskazujące typy this/that w angielskim, celui/celle we francuskim czy esta/este w hiszpańskim, ten/tamten w języku polskim. Określniki wyrażają specyfikę rzeczownika, np. jego policzalność lub niepoliczalność.
Przyimek - opisuje związek pomiędzy dwoma lub więcej elementami zdania,  odnosząc się często do czasu  lub przestrzeni. Przykłady przyimków:  około, przed, po, za
Czasownik - opisuje czynność w zdaniu w odniesieniu do czasu i trybu (pytania, rozkazy, zdania twierdzące, tryb dokonany/niedokonany)

Nauka w kontekście

O korzyściach z nauki w kontekście wspominałam już wiele razy. Teraz nadszedł czas na bardziej szczegółowe rozwinięcie tego wątku.

Wszyscy adepci (i nie tylko) wybranego języka obcegomogą zoptymalizować naukę słownictwa i gramatyki poprzez kontekstowe, autentyczne zdania, czyli takie, jakimi w rzeczywistości posługują się native speakerzy. Obranie łatwiejszej drogi, tj. wyizolowanie słówek, zapisanie np. na fiszkach i uczenie się ich na pamięć, jest – na dłuższą metę – szkodliwą techniką, której dłuższe stosowanie prowadzi często do zapominania słówek lub ich niewłaściwego stosowania. Oczywiście sama idea fiszek językowych nie jest zła, ale muszą być one odpowiednio przygotowane, by zminimalizować wspomniane zagrożenia. Jak? Właśnie dzięki umieszczaniu słówek w kontekście, w prawdziwych, codziennych użyciach, co nie wyklucza ani formy audiowizualnej, ani też audialnej.

A jak możesz szukać i uczyć się skutecznie słownictwa? Oto kilka wskazówek dotyczących znajdowania, używania i tworzenia kontekstu:

• Ucz się słów tematycznie. Pomaga to w tworzeniu skojarzeń;

Strony

Blogujesz?

Jesteś studentem, doktorantem lub pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego?
Podziel się swoją pasją i zainteresowaniami! Prowadź blog naukowy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie atrakcyjne szablony. Oprócz artykułów możesz dodawać zdjęcia, rysunki, filmy, linki.

Rejestracja konta do prowadzenia blogu jest możliwa tylko dla użytkowników adresu uniwersyteckiego: *****@us.edu.pl

Zanim założysz konto, zapoznaj się z regulaminem

Najpopularniejsze wpisy

09.03.2015

Jak wyznaczyć datę Wielkanocy

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki
06.02.2015

Skąd wzięło się słowo frajer?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Florysta

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
06.02.2015

Co to jest sedes?

Katarzyna Wyrwas w blogu: Na słówko
19.04.2015

Uwagi wstępne dotyczące interpretacji tekstu literackiego przez pryzmat psychologii analitycznej

Julian Strzałkowski w blogu: Archetypowe oblicza literatury
11.03.2015

Niebawem zaćmienie Słońca

Zakład Astrofizyki i Kosmologii w blogu: Astronomiczne ciekawostki

Blogerzy

Obrazek użytkownika Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Zakład Astrofizyki i Kosmologii

Blog prowadzony przez pracowników i doktorantów Zakładu Astrofizyki i Kosmologii Uniwersytetu Śląskiego.

Wpisy: 5
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Archetypowe oblicza literatury

Julian Strzałkowski

Nazywam się Julian Strzałkowski i studiuje filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Interesuję się psychologią analityczną, która jest bazą moich...

Wpisy: 3
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika josapa_721

Joanna Sapa

Jestem studentką II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie...

Wpisy: 10
Przejdź na bloga
Obrazek użytkownika Dominika Topa-Bryniarska

Dominika Topa-Bryniarska

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego. Uczę językoznawstwa i gramatyki. Moje zainteresowania...

Wpisy: 18
Przejdź na bloga