Poznajcie Minimocursor phunoiensis – roślinożernego dinozaura o długim ogonie i głowie przypominającej dziób, którym żył około 150 milionów lat temu. Choć w swoich czasach był dość powszechny – pewnie dzięki temu, żeby był dobrym biegaczem – to dopiero obecnie odkryto jego pełny szkielet, dzięki czemu udało się ustalić, jak wyglądał.

Zespół paleontologów z różnych instytucji naukowych, pracujący w Tajlandii od 2012 roku, opisał w czasopiśmie „Diversity” nowy gatunek dinozaura. Z publikacji dowiadujemy się, gdzie został znaleziony, jaki jest stan jego szczątek i czym się charakteryzują.

Skamielina została znaleziona na stanowisku w okolicy PHu Noi w północnej Tajlandii. Geologiczne określenie tej okolicy to formacja Phu Kradung. Jest to obszar, który przez lata przyniósł bardzo wiele interesujących odkryć paleontologicznych. Badacze podkreślają jednak wyjątkowość tego zjawiska. Okaz zachowany był w jednym kamieniu, w bardzo dobrych warunkach. W publikacji odkrywcy piszą o „wyjątkowo dobrze zachowanej skamielinie” (ang. exceptionally articulate skeleton). Mówią wręcz o tym, że są to prawdopodobnie najlepiej zachowane szczątki dinozaura, jakie znaleziono w południowowschodniej Azji.

Nieznany wcześniej gatunek dinozaura nazwano Minimocursor phunoiensis. Ten konkretny okaz żył w okresie między 145 a 163 miliony lat temu. Paleontolodzy zakwalifikowali go do kladu neornithischian, czyli roślinożernych dinozaurów ptasiomiednicznych, którym bliżej do triceratopsa niż pancernego ankylozaura. Minimocursor nie był jednak tak masywny jak triceratops. Miał cztery nogi, ale chodził na dwóch. Jego ciało było podłużne, zakończone długim ogonem. Pysk przypominał ptasi dziób, z kościstą bryłą na szczęce. Znaleziony okaz zdaniem badaczy nie był do końca rozwinięty – gdyby był dorosły, miałby około 2 metrów długości.

Badacze prezentują nam sylwetkę dużego, ale nie bardzo dużego roślinożernego dinozaura, zwinnego i gotowego do szybkiego biegu – prawdopodobnie ważnej cechy, która pozwalała mu uniknąć zjedzenia przez drapieżniki. Chociaż to pierwszy pełny okaz tego dinozaura, to zdaniem badaczy znaleziono już wcześniej sporo kości, które należały do tego gatunku. Wygląda więc na to, że był to dość powszechny gatunek dinozaura w swoich czasach.

Publikacja – jak podkreślają autorzy, jest pierwszym rozpoznaniem Minimocursor phunoiensis. Trwają jeszcze prace nad lepszym rozpoznaniem niektórych kości, w tym kości czaszki. Mamy szczęście, że pozyskaliśmy pełny, bardzo dobrze zachowany szkielet, który pozwoli na bardzo dobre poznanie tego gatunku. To jednak będzie się działo stopniowo – z czasem jeszcze wiele dowiemy się o tym stworzeniu.

Źródło: Sita Manitkoon et al, A New Basal Neornithischian Dinosaur from the Phu Kradung Formation (Upper Jurassic) of Northeastern Thailand, Diversity (2023). DOI: 10.3390/d15070851