Łazik marsjański Curiosity właśnie osiągnął kolejny kamień milowy – NASA ogłosiło 22 marca 2018 roku, że to jeżdżące laboratorium naukowo-badawcze jest już na Czerwonej Planecie od 2000 dni. Przy tej okazji na stronie internetowej NASA opublikowano mozajkowe zdjęcie panoramiczne, które pokazuje, co czeka urządzenie w najbliższym czasie.

Curiosity to pierwszy autonomiczny łazik marsjański, prawdziwe laboratorium na kołach, zasilane energią słoneczną, które od sierpnia 2012 roku dobrze zadomowiło się na Czerwonej Planecie. To właśnie 22 marca NASA ogłosiła, że Curiosity spędził już na Marsie 2000 dni marsjańskich (doba marsjańska, tzw. sol, jest dłuższa od ziemskiej o 39 minut). To bardzo dobry moment na przedstawienie planów działań na kolejne miesiące. Dlatego tego samego dnia NASA opublikowała panoramiczne zdjęcie, które przedstawia kierunek przemieszczania się cel badań łazika.

Obraz przedstawia piętrzącą się Aeolis Mons, zwaną także Mount Sharp (Górą Sharpa, od nazwiska amerykańskiego geologa i planetologa Roberta Sharpa). Góra wznosi się około 5500 metrów ponad dno krateru Gale, w centum którego się znajduje. To właśnie na tę górę Curiosity wspina się od września 2014 roku. W centralnej części zdjęcia widać nowy, ważny cel łazika: obszar, któremy naukowcy przyglądali się już z orbity, ponieważ odkryli, że prawdopodobnie znajdują się tam minerały ilaste.

Uformowanie się minerałów ilastych wymaga wody. Minerały są zbudowane z uwodnionych glinokrzemianów glinu, a także magnezu i żelaza. Naukowcom już wcześniej udało się ustalić, że dolne warstwy Góry Sharpa formowały się pod powierzchnią jeziora, które wypełniało krater Gale. Przestrzeń ponad dawną taflą jeziora może przynieść dodatkowe dane dotyczące obecności wody, tego kiedy i jak długo miało to miejsce i czy to prawdawne środowisko mogło być odpowiednie dla życia.

Zespół naukowców współpracujących z Ziemi z marsjańskim łazikiem zamierza poddać analizie fragmenty skał wydobyte z gliniastych skał osadowych, które widać w centralnej części zdjęcia. Curiosity zupełnie niedawno zaczął, pierwszy raz od awarii w grudniu 2016 roku, przygotowywać swoje wiertło, wykonując próbne odwierty. Urządzenie wciąż wymaga dopracowania, by mogło wykonywać skuteczne odwierty, które dostarczą do pokładowego laboratorium próbki gleby z ilastymi minerałami. Niecierpliwie czekamy na dalsze informacje.

Curiosity wylądował na Czerwonej Planecie w sierpniu 2012 roku i od tego czasu przebył 18,7 kilometra (11,6 mili). W 2013 roku misja dostarczyła dowodów na dawniejszą obecność środowiska wodnego, które było bogate we wszystkie najważniejsze składniki potrzebne do życia drobnoustrojów. Odkąd w 2014 roku łazik dotarł do Mount Sharp, szczegółowo badał środowisko, na którym ślady działania pozostawiła zarówno woda, jak i wiatr. Po przestudiowaniu ponad 16 metrów kwadratowych skał, które nosiły ślady jezior i wód gruntowych, międzynarodowy zespół naukowców pracujący na danych dostarczanych przez Curiosity doszedł do wniosku, że warunki odpowiednie do zamieszkania trwały na planecie wiele milionów lat.

Opracowano na podstawie artykułu „Mars Curiosity Celebrates Sol 2,000” opublikowanego na stronie internetowej NASA.

***