Naukowcy twierdzą, że niektórzy mieszkańcy lasów deszczowych Amazonii mogą pochodzić od ludów Pacyfiku. Pozostaje zagadką, kiedy i jak genetyczny zapis z grupy Australazji na Pacyfiku, nazwany „Populacją Y”, trafił do Amazonii

Większość badań genetycznych sugerowało, że wszyscy dotychczas zbadani Indianie mają jedno wspólne pochodzenie – wywodzą się z populacji Eurazji, czyli ludów, które prawdopodobnie ponad 15 tysięcy lat temu „wyemigrowały” do Ameryki, gdy poziom mórz obniżył się na tyle, iż stworzył pomost lądowy łączący oba kontynenty, znany jako Beringia. Pomost lądowy Beringia istniał w okresie zlodowaceń i stanowił pas lądu łączący, przy obniżonym o 60–120 m poziomie wód Oceanu Spokojnego, dzisiejszą Syberię w Azji z Alaską w Ameryce Północnej. Osiągał do 1600 km szerokości. Z wynurzeniem Beringii ponad poziom oceanu w okresie ostatniego zlodowacenia (36–10 tys. lat temu) wiązana jest teoria prehistorycznej wędrówki ludzi z Azji do Ameryki. Odkrycia archeologiczne dowodzą, że takie wędrówki miały miejsce. Niektórzy Indianie z Ameryki Północnej oraz Arktyki mogą również nosić w sobie ślady przodków pochodzących z ostatniej fal migracji.

Inne odkrycia wskazują jednak, że człowiek pojawił się w Amerykach Północnej i Południowej znacznie wcześniej. Wcześniejsze badania czaszek wskazują, że do obu Ameryk weszły dwie odrębne grupy. Podczas gdy jeden typ azjatycki jest podobny do ogromnej większości współczesnych Indian, wcześniejszy typ zaobserwowany w szkieletach z Brazylii i innych krajów przypomina współczesnych ludzi z Australazji (regionu, który obejmuje Australię, Nową Zelandię, Nową Gwineę i okoliczne wyspy Pacyfiku), a nawet niektóre grupy afrykańskie.

Aby rzucić światło na tę tajemnicę, naukowcy przeanalizowali DNA rdzennych grup amerykańskich – 30 z Ameryki Środkowej i Południowej oraz 197 próbek z nieamerykańskich populacji na całym świecie. Naukowcy odkryli, że niektóre rdzenne grupy ludności z lasów deszczowych Amazonii wykazują ślady pochodzenia ich przodków z populacji, które są bardziej zbliżone do ludu Onge z Andamanów nad Zatoką Bengalską, Papuasów i rdzennych Australijczyków, niż do dzisiejszych Euroazjatów czy Indian.

Badacze sądzą, że grupa zwana „Populacją Y”, której nazwa pochodzi od słowa „Ypykuéra”, co znaczy ‘przodek’ w języku Tupi (rodzina językowa występująca w Ameryce Południowej, głównie w Brazylii), przekazała australijski podpis genetyczny ludom Amazonii. „Populacja Y” miała już tę genetyczną mieszankę wtedy, gdy przodkowie dzisiejszych Indian docierali do Amazonii.

Mimo to, naukowcy nie wierzą, że ów podpis genetyczny przedostał się do Ameryki łodziami w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat. Uważają, że przeniknął wcześniej, najprawdopodobniej z pierwszymi kolonizatorami Ameryk, którzy przybyli tu poprzez Beringię.

To odkrycie jest jednym z kilku ostatnich niespodzianek genetycznych sugerujących powiązania między Amazonią a Pacyfikiem. W 2013 roku naukowcy z Brazylii nieoczekiwanie odnaleźli polinezyjskie DNA w kościach ludu Botocudo, wymarłych rdzennych mieszkańców Ameryki Południowej, łowców-zbieraczy, którzy kiedyś zamieszkali interior Brazylii. Naukowcy zauważyli jednak, ze podpis genetyczny mieszkańców Amazonii różni się od tego, którzy znaleziono u Botocudo.

Mysterious 'Population Y' May Have Bred with Amazonia Peoples