Jesteś tutaj

Plakat 19. edycji seminarium „Problem granic w filozofii i nauce”
16.03.2018

Wykład „Bezcenny dar improwizacji”

Referat zatytułowany „Bezcenny dar improwizacji” wygłosi prof. dr hab. Marek Dyżewski, eseista muzyczny, rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu w latach 1990–1994.

Prof. Dyżewski tak streszcza swoje wystąpienie:
„Teoretyczne traktaty, których przedmiotem jest muzyczna improwizacja, koncentrują się zwykle na jej stronie technicznej. Dlatego proponowane przez ich autorów definicje ujmują jedynie niektóre aspekty improwizowanych tworów, a...

Kiedy muzycy i słuchacze nie znają pochodzenia instrumentu, skrzypce Stradivariusa nie są wyżej oceniane niż ich nowoczesne odpowiedniki wysokiej klasy.
12.05.2017

Skrzypce Stradivariusa uległy nowoczesnym instrumentom w „ślepej próbie”

Od ponad stulecia panuje opinia, że warunki akustyczne, które posiadają skrzypce Stradivariego są nie do osiągnięcia przez nowsze instrumenty, a zbliżoną do nich jakość mają jedynie powstające w podobnym czasie skrzypce zbudowane przez rodzinę Gaurnerich. Dla przykładu, panuje przekonanie, że te klasyczne instrumenty „przy uchu” skrzypka są nieco cichsze, a za to ich dźwięk wspaniale roznosi się po sali.

Miłośnicy tych dzieł sztuki od dawna...

Adam Didur w operze Borys Godunow. Fot. domena publiczna
27.04.2016

Adam Didur. Konferencja naukowa w 70. rocznicę śmierci

Spotkanie poświęcone będzie twórczości i działalności Adama Didura, polskiego śpiewaka operowego o światowej sławie. Najwybitniejszy bas – basso cantante – w dziejach wokalistyki polskiej, uznawany za jednego z czołowych śpiewaków basowych w dziejach wokalistyki światowej, równocześnie wykonywał z powodzeniem niektóre partie barytonowe. Wpływ na jego twórczość mieli wybitni artyści: Julian Jeromin, Walery Wysocki, Francesco Emerich, Emil Młynarski, czy Arturo...

Strony