Chińska Akademia Nauk (CAS) ogłosiła, że 16 sierpnia 2016 roku Chiny wystrzeliły na orbitę pierwszego na świecie satelitę kwantowego Quantum Experiments At Space Scale (QUESS).

Pierwszemu na świecie kwantowemu satelicie komunikacyjnemu nadano przydomek „Micius” na cześć chińskiego filozofa i naukowca żyjącego w V wieku p.n.e. Micius (zwany też Mo Di lub Mocjusz) ponad 2000 lat temu odkrył, że światło podróżuje w linii prostej i był prawdopodobnie pierwszą osobą, która zarejestrowała obraz za pomocą tzw. kamery otworkowej.

–  Podobnie jak w przypadku Ssondy Galileo i Teleskopu Keplera, użyliśmy nazwy znanego uczonego dla naszego pierwszego satelity kwantowego. Mamy nadzieję, że będzie promować chińską kulturę i podnosić zaufanie do niej – powiedział Jianwei, szef zespołu naukowców biorących udział w projekcie kwantowej komunikacji satelitarnej.

Projekt zrealizowano w centrum kosmicznym Jiuquan, znajdującym się w północno-zachodniej prowincji Chin na Pustyni Gobi. Satelita waży ponad 600 kg. Ma okrążać Ziemię w czasie 90 minut i znajdować się na orbicie odległej o 600 km od powierzchni naszej planety.

Satelita został zaprojektowany w celu ustanowienia ultrabezpiecznej komunikacji kwantowej przez zastosowanie transmisji antycrackowych kluczy pomiędzy stacjami naziemnymi i satelitarnymi. Ma również prowadzić eksperymenty, wykorzystując tak dziwne cechy teorii kwantowej, jak splątanie kwantowe.

Po udanym wprowadzeniu na orbitę pierwszego na świecie kwantowego satelity wicepremier Chin Liu Yandong wezwał do przyspieszenia rozwoju i stosowania technologii komunikacji kwantowej. Liu nazywa uruchomienie satelity Quantum Experiments At Space Scale (QUESS) ważnym krokiem w rozwoju chińskiej astronautyki. Stwierdził także, że jest to niezwykle istotne dla zwiększenia konkurencyjności i bezpieczeństwa informacyjnego kraju.

Źródło: Xinhua.