9 września 2016 roku z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartował potężna rakieta Atlas V wynosząca w przestrzeń kosmiczną sondę o nazwie OSIRIS-REx. Celem sondy jest dotarcie do bardzo starej asteroidy Bennu, zebranie próbek gruntu, a następnie powrót na Ziemię.

Węglowa asteroida Bennu (101955) należy do grupy Apolla oraz obiektów NEO i PHA. Złożona jest z fragmentów skalnych o nieregularnym kształcie, szeroka na ponad 600 metrów. 4,5 mld lat temu asteroidy takie jak Bennu były podstawowym surowcem służącym do budowy Układu Słonecznego. Cała misja potrwa 7 lat, a zatem w 2023 roku kapsuła powrotna powróci na Ziemię. W laboratoriach naziemnych będzie je można przebadać znacznie lepiej, niż gdyby robiono to zdalnie z wykorzystaniem kosmicznego robota.

OSIRIS-REx (ang. Origins Spectral Interpretation Resource Identification Security Regolith Explorer) to bezzałogowa misja sondy kosmicznej. Została wysłana przez NASA w ramach programu New Frontiers. Według planów sonda zbliży się do planetoidy w 2020 roku na odległość około 5 km, a następnie wejdzie na jej orbitę. Przez pół roku będzie trwał proces przeglądu powierzchni asteroidy, dzięki któremu naukowcy utworzą dokładną mapę i wybiorą najlepsze możliwe miejsce do pobrania próbek. Podczas orbitowania przeprowadzonych zostanie wiele innych badań i obserwacji. Następnie sonda zbliży się do planetoidy i nie lądując na niej, dzięki specjalnemu wysięgnikowi pobierze z jej powierzchni próbki gruntu.

OSIRIS-REx może docelowo okazać się prekursorem misji załogowej, gdyż NASA planuje około 2025 roku zrealizować załogową wyprawę do asteroidy 1999 AO10 z grupy NEO. Obecna misja ma za zadanie przy okazji przetestować kilka rozwiązań i technologii, które mogą potencjalnie wykorzystać astronauci przyszłej misji załogowej.

Do podstawowych zadań misji OSIRIS-Rex jest szukanie odpowiedzi na pytania, które mają zasadnicze znaczenie dla ludzkości: skąd pochodzimy i jakie jest nasze przeznaczenie? Asteroidy to resztki gruzu pochodzące z okresu formowania się Układu Słonecznego. Stanowią prawdziwy zapis historii Słońca i planet. Na Bennu mogą wciąż znajdować się pierwotne cząstki, które doprowadziły do powstania życia na Ziemi i w ziemskich oceanach.

Bennu jest jednak dość niebezpieczną asteroidą, gdyż istnieje stosunkowo wysokie prawdopodobieństwo uderzania w Ziemię pod koniec XXII wieku. Misja OSIRIS-Rex ma zatem również za zadanie określić właściwości fizyczne i chemiczne Bennu, co pomoże ocenić konsekwencje jej upadku na nasza planetę oraz łagodzenia skutków impaktu. Wreszcie asteroidy takie jak Bennu zawierają zasoby naturalne, takie jak woda, związki organiczne i metale szlachetne. W przyszłości być może takie asteroidy mogą być eksplorowane przez roboty i załogowe statki kosmiczne.

Opracowano na postawie:
Strona misji OSIRIS-REx
NASA’s OSIRIS-REx Speeds Toward Asteroid Rendezvous

Artystyczna wizja sondy biorącej udział w misji OSIRIS-REx. Fot. NASA/Goddard/University of Arizona